روايات شيقهرواية حب بعد خداع

رواية حب بعد خداع الفصل السادس عشر بقلم دينا محمود

حب بعد خداع

الفصل السادس عشر

بقلمي دينا محمود

غرام سمعت كلام جدها وطلعت تجري علي الاؤضه بتاعتها وكلهم جريو وراها بس غرام كانت سريعه جدا دخلت وقفلت الباب ب المفتاح ومنال فضلت تخبط علي الباب وتترجا غرام انها تفتح بس غرام مرضتش عليها خالص

منال بصت ل سميحه واتكلمت معها بغضب

منال:ليه كده يا سميحه لي قولتلها لي تكسري قلبها كده

سميحه:كان لزم تعرف يا منال كان لزم تعرف

داليا اتكلمت بزعيق

داليا :خلاص مش وقته الكلام ده دلوقتي انا خايفه علي غرام احسن تعمل في نفسها حاجه

منال خبطت تاني علي باب غرام وفضلت تترجا فيها انها تفتح بس غرام مردتش برضو

____________________

في ؤضه غرام

غرام وقفت وبصت لا نعكاس صورتها في المرايه وهي لا الفستان الأبيض وبدات تخلع الطرحه وشالت كل معالم الميك اب ال علي وشها وكانت بتبص علي نفسها وكانها انسانه تانيه مش غرام بدلت غرام كل هدومها ولبست هدوم بيتي وفتحت باب الاوضه ولقتهم كلهم وقفين قدامها

منال جريت عليها وحضنتها

منال:متزعليش يا بنتي عشان خاطري مضايقيش نفسك

غرام بعدت عنه واتكلمت بكل برود

غرام:في اي الجماعه مفيش حاجه حصلت مش اول مره تحصل حصل خير بقولك اي يا ماما انا جعانه اوي مكلتش من الصبح

الكل اتفاجأ من رد فعل غرام ونعمان شاورلهم ان يسبوها وميضفطوش عليها

______________

في مشتشفي القاهرة

سليم وصل المستشفي وكانت الحاله حالتها خطر جدا واضطر ان يعمل العمليه تاني وخرج وهو متعصب جدااا وسليم كان جامع كل طقم التمريض وكان بيزعل فيهم كلهم

سليم:انا مش مانع اي حد يديله اي دوا غير ال قولت عليا

الممرضه:والله يا دكتور ده الحصل احنا مشيين علي تعليمات حضرتك

سليم اتكلم بنرفزه جدا وكان أول مره يبقا متنرفز كده

سليم:هو انا عبيط مش بفهم في حد اد للمريض ده دوا بسبب سيوله والسيوله قلبت معا بنزيف ولو موصلتش في الوقت المناسب كان هيموت وكلنا كونا هنتعرض للتحقيك

معاكو يوم كامل تشوفوا مين العمل كده ولو العمل كده مظهرتش انا هطلب تدخل الشرطه اتفضلو علي شغلكو

كل الممرضين خروج وسليم كان بيحاول بكلم غرام بس غرام مكنتش بترد عليا خالص وبعتلها رسايل كتير بس مردتش علي اي رساله منهم

سليم:هي مش بترد لي بس دي كده بتقلقني اكتر

اكيد زعلت مني طبعا بس هي لزم تقدر الوضع ده هي دكتوره وعارفه

_________

في مكان آخر

سمر كانت بتتكلم في الفون وعلامات الفرح بينه علي وشها

سمر:الفلوس هتبقي عندك بكره انتي نفذتي ال كنت عايزه بالظبط ومتقلقيش من اي حاجه بس اهم حاجه انتي متعرفنيش ماشي

مجهوله:ماشي يا هانم عن ازنك

سمر ضحكت جامد واتكلمت بغل واضح

سمر:دي البدايه يا غرام انا عمري م هسيبك تبقي ل سليم ابدااا ابعد بينكو دايما وهخليكي انتي ال تبعدي عنو سليم ليا انا وبس

__________

بيت نعمان القناوي

غرام فضلت تتعامل معاهم طبيعي جدااا وياك برود اعصاب والكل كان مستغرب ومش عارفين يتصرفو ازاي لغيط اما غرام أستاذنت وطلعت ؤضتها وداليا طلعت ورها

غرام: في حاجه ولا اي يا داليا

داليا بصت ل غرام باستغراب

داليا:انتي ال مالك يا غرام فيكي اي

غرام ضحكت ضحكت سخريه

غرام:مالي منا ذي الفل اهو يا بنتي انتو المكبرين الموضوع لي

داليا اتكلمت بنرفزه

داليا بنرفزه:عشان الموضوع فعلا كبير عيطي يا غرام واصرخي طلعي كل الجواكي مرسي الاؤضه خرجي كل الوجع ال فيكي بس متعمليش ف نفسك كده

غرام:اما كويسه يا داليا كويسه جدا

غرام جات تمشي من قدام داليا بس داليا مسكتها من كتافها وقفتها قدامها

داليا:طلعي الجوكي عيطي يا غرام عيطي

غرام لاء مش هعيط

داليا بزعيق اكتر

داليا بزعيق:خرجي الجواكي يا غرام عيطي

غرام اتكلمت بنرفزه جامد

غرام: اخرجي وسبيني لوحدي انا مش عايزه حد معايه انا كويسه جدا انا مش هضعف ولا هعيط ولا هكون غرام القديمه سبيني لوحدي لو سمحتي يا داليا

سبيني لوحدي سبيني لوحدي

داليا:حاضر حاضر هسيبك بس اهدي

داليا سلين غرام لوحدها ونزلت أول ما نزلت منال وسميحه راحو يسالوها عملت اي معاها

سميحه: عامله اي دلوقتي يا داليا

داليا:مس كويسه خالص ياما الامبلاه ال هي فيها دي غلط لزم تعيط لزم تخرج الجوها لان ممكن الحاله دي تتحول بصدمه نفسيه كبيره

عامر أدخل ف الكلام

عامر:ايوه داليا معاها حق

منال:ياعني نعمل معاها اي دلوقتي

عانر:سيبوها لوحدها شوايه بس وهي اكيد فاتحين

 ان شاء الله

داليا بصت العامر بغضب واتكلمت بنرفزه

داليا: انت بتتكلم بانهي عين اصلا كل الاحنا فيا ده بسبب اخوك انتو دمرتو حياه للمسكينه الفوق دي ملكوش دعوه بيها بقه

سميحه كانت لسه هتزعق لداليا بس عامر منعها

عامر: سبيها ياطانط من حقها تقول ال هي عايزاه هي دلوقتي مضايقه وانا مقدر ده

بعد مرور ساعات قليه سليم وصل البيت ودخل بسرعه كبيره جدااا وطلع يجري علي ؤضه غرام بسرعه وفتحها علي طول وشاف غرام بتجهز شنطتها وهي في حاله برود تام

سليم راح ناحيه غرام غرام بسرعه ولسه هيحضنها بس غرام بعدت عنو بسرعه ومبصتش ناحيتو وكملت الكانت بتعملو

سليم بص ل غرام باستغراب

سليم:بتعملي ايه يا غرام

غرام اتجاهلت سوال سليم نهائي

سليم:سالتك بتعملي اي انا عارف اني غلطان بس لو مكنتش مشيت كان في انسان هيموت

غرام انا مسالتكش مشيت لي ف انت كمان متسالنيش رايحه فين ولاحسن تنساني خالص بس انت مش محتاج تنساني لان انا مش ف قائمه تفكيرك خالص

سليم:غرام ارجوكي اسمعيني

غرام:ارجوك انت متجبش اسمي علي لسانك انت التاني مره بتكسر احلامي في احلا ليله في حياه اي بنت بس المره دي قوتني بما فيه الكفاية ولعلمك انت مش فارق معايه اصلا وانا هقول لجدي يطلقنا في اسرع وقت لاني مش قادره استحمل اكتر من كده لازم اشوف حياتي

سليم بص ل غرام بغضب ومسكها من دراعها جامد لدرجه ان غرام كانت حاسه ان دراعها هيتكسر

سليم:غرام انا مش هطلقك ومتجبيش ساره الطلاق علي لسانك تاني فاهمه ولا لاء

غرام بنرفزه:لاء هطلقني غصب عنك احنا كل الطرق بينا اتقطعت خلاص

سليم:لاء انا مش هطلقك

غرام بزعيق:سبني في حالي بقا انا مش عايزه اشوف وشك تاني وابعد عني بقه انا مش طايقه اشوف وشك حتي انت اكتر انسان بكرهو في حياتي انا بكرهك بكرهك

غرام مشت من البيت خالص وسليم كان مصدوم ومش عارف يتصرف ازاي وعد وقت كبير حوالي ساعه وداليا طلعت وكان صوتها عالي اوي

سميحه:خير يا وش المصايب بتزعجي لي

داليا بخوف :غرام عملت حادثه

سميحه:واه كيف ده حوصل والبت فين روضي عليا غرام زينه ولا لاء

داليا:مخبراش ياما مخبراااش

سمحيه بصوت عالي:الحجني يا عمي غرام في المستشفي

الكل سمع وكانو قلقانين جدااا علي غرام

وسليم نزل يجري وطار با العربيه وكلهم راحو المستشفي

في المستشفي

سليم:طمني يا دكتوره غرام مالها

الدكتور:متقلقوش دي خبطه بسيطه بس في حاجه لزم تعرفها

سليم بقلق:في اي يا دكتور

الدكتور:غرام عندها ضغط عصبي جامد وشبه دخلت في انهيار عصبي

سليم:طيب والحل يا دكتور

الدكتور:ابعدو عنها اي ضغط خاااالص

سليم:ماشي يا دكتور

عدي كم يوم وغرام كانت في المستشفي

وجه سليم دخل عشان يشوفها بس ملقهاش موجوده

سليم:دكتور سامح غرام فين

دكتور سامح باسف:غرام مشيت يا دكتور

سليم:اي

حب بعد خداع

بقلمي دينا محمود

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
نبضات قلب الأسد الفتاة والشخابيط