روايات شيقهرواية حب بعد خداع

رواية حب بعد خداع الفصل الواحد والعشرون بقلم دينا محمود

 حب بعد خداع

الفصل الحادي وعشرون

بقلمي دينا محمود

الماضي كله بسيط بس جواها كتير عامله ذي عامله ذي صندوق الزكريااات العمرو مبيضيع مننا ممكن يجي عليا وقت ويتهيالنا ان احنا نسينا الموجود جواه بس اول ماعنينا بتقع عليه بنفتكر كل حاجه فيها وكأنه حصلت امبارح وبنفتكر كل جروحنا الكونا فكرين انها اتعالجت

__________________

حياتي بقت كلها روتين اتعودت اصحي بدري حتي يوم اجازتي

قعدت اشرب النسكافيه بتاعي واسمع اغنيه عربيه

غريبه اوي ان اسمع لفيروز وانا مكنتش بحبها بس البعد عن بلدك وأهلك يعمل حاجات كتير

كل حاجه في بلدي وحشتني يمكن اغاني فيروز بتعمل الزكريات عمري مقدرت انسها

غرام:مش وقت الفون خالص اي الفصلان ده

غرام:الو

:احنا اسفين يادكتوره بس في حاله تارئه وحضرتك لزم تيجي بس ياريت باقصي سرعه

في مستشفي باريس

غرام: اي التفاصيل

سليم:دي واحده مخبوطه ب العربيه وحامل والأشعة بتقول ان في ورم علي المخ ولازم نعمل العمليه في أسرع وقت

غرام:طيب هي ولدت ولا لسه

سليم:لسه هنضطر نستاصل الورم وهي بتولد لان الوقت مش في صالحنا

غرام:تمام يلا بينا

غرام .خلت العمليات مع سليم وبدات العمليه

بس دي كانت حاله غريبه شايفه الام وابنها والاتنين بينكتبلهم عمر جديد

الحاله شاده انتباه غرام لدرجه ان هي نست العمليه الكانت بتعملها وركزت مع البيبي

وكانت كل دقه من دقات قلب الطفله كانت بتحرق قلب غرام

سليم: يمكن العمليه نجحت بالرغم من كل المؤشرات كانت بتقول عكس كده بسبب البنت الصغيره دي

غرام:صح صح عن اذنكم

غرام خرجت وكانت جواها مشاعر غريبه مكنتش عارفه تفسرها بس كل ال كلن في دماغها ان الامومه دي حاجه عظيمه اوي وتستاهل ان الواحد يحارب عشانها

في نص تفكير غرام رن الفون بتاعها

غرام:مش معقول الفون ده ديما بيفصلني بجد مين الغلس البيرن بقا

غرام بضحك: هااي ليان

ليان:اكيد بتقولي عليا غلسه عشان بتصلي بيكي يوم الاجازه

غرام:هو فعلا بقول عليكي غلسه ديما معكننه عليا الصراحه بس انا في المستشفى حتي يوم اجازتي مستخسرينو فيا

ليان: لي في حاجه

غرام:حاله طارئه المهم إنتي كنتي عايزه اي

ليان بغضب:انتي مش عارفه انهارده في اي

غرام بتمثيل عدم الفهم:لاء معرفش هو حاجه مهما يعني

ليان بغضب:طيب اقفلي بقا عشان مش طيقاقي

غرام: مش مصداقه معقول انسه عيد ميلادك كل سنه وانتي منوره حياتي

ليان بغرحه:كنت مفكركي نسيتي كنت هزعل منك اوي بس الحمدلله طلعتي فاكره المهم مستنياكي انهارده الساعه 7عامله بارتي صغير كده تشاو بقا

غرام:انا عارفه حفلاتك الصغيره البتبقا عازمه فيها نص باريس

غرام بصت في ساعتها لقت الساعه 5

غرام:يااه ده يدوووب اروح البس عشان ارح اجبلها هدايه

غرام راحت البيت ولبست فستان اسمر طويل واكتفت بوضع لمسات بسيطه من الميك اب وراحت علي بيت ليان وكانت حفله كبيره جدااااا وعازمه فيها ناس كتير جدااا ذي ما كانت متوقعه

ليان:غرااام اخيرا جيتي

غرام:Happy birthday talking

ليان:لاااف يووووو بجد

غران:دي الحفله ال صغيره

ليان:معي صغيره اهي

غرام:فين طانط عشان اسلم عليها

ليان:هناك اهي واشربي العصير ده

غرام بضحك: تحت امرك يا دكتوره

غرام راحت نحيت جودي

غرام:أخبار صحتك اي ياطانط

جودي:بخير يا حببتي انتي عامله اي وبعدين اي القمر ده مشاء الله

غرام بخل: ميرسي ياطانط عن اذن حضرتك

كريم بهزار:مش معقول الحلاوه دي نفسي بتتجزع

غرام:اقسم بالله انت غلس ازي

كريم:فين ليان عشان اقولها هابي بيرز داي

غرام:هتلاقيها في اي حته

كريم:ماشي

___________

ليان:العصير ال اديتو ل غرام كان في مخدر

سليم:ولي عملتي كده

ليان:عشان تعرف إذ كانت لسه بتحبك ولا بتكرهك

سليم وانا هعرف ازاي

ليان:غرام مش هتبقا في وعيها وكلها نص ساعه ومش هتحس بحاجه وانت بقا خليك معاها وحاول تعرف منها كل حاجه

سليم: انا مش عارفه اشكرك ازاي

ليان:تشكرني انك متزعلش غرام وتحوطها في عنيك يلا بقا روح شوفها

سليم:ماشي

سليم مشي راح نحيت غرام

سليم:عامله اي

غرام:كويسه

سليم قرب من غرام وهمس في ودنها وقال

سليم:طالعه ذي القمر علي فكره

غرام:شكرا

غرام جات تمشي سليم مسكها من اديها وضمها لي وبداو يرقص معاها

غرام:اي البتعملو ده سبني

سليم:مراتي وبرقص معاها

غرام:اولا انا مش مراتك ثانيا ملكش الحق انك ترقص معايا من غير اذن وياريت موضوع مراتك ده يبقى سر بينا كش عايزه حد هنا يعرف بالموضوع ده

سليم بص ل غرام وضحك

سليم: انتي بتردهالي بقا

غرام:بالظبط كده وسبني بقا عشان انا مبتغصبش علي حاجه

غرام سابت سليم مزهول من تصروفها ومشت بعيد

سليم: انا السبب في كل ده انا السبب في تغييرك كده

غرام بعدت وكانت حاسه انها دايخه ومش قادره تقف

سليم:مالك ياغرام

غرام: مفيش حاجه انا كويسه ابعد عني بس

سليم:لاء شكلك تعبانه تعالي اوصلك

غرام:قولتلك لاء ابعد عني

سليم مسك ايد غرام جامد ومشي وهي مكنتش قادره حتي تعارض

غرام:سبني بقا

سليم:امشي وانتي ساكته

غرام:مش همشي ومش هسكت

سليم:طيب ماشي

في لاحظه مان سليم شايل غرام من علي الارض

غرام:نزلني بقا الناس يقولو اي

سليم:مش مهم الناس اسكتي بقا

سليم وصل غرام البيت

سليم:بيتك حلو اوي

غرام بتوهان:اكتر مكان بكرهو عشان ببقا لوحدي

كول عمري حاسه بالوحده حتي وسط العليه طول عمري كنت وحيده وهكمل حياتي وحيده

سليم:مش هتبقي لوحد طول ما انا معاكي صدقيني عمري مهسيبك

غرام بتوهان:انت اكبر كدبه في حياتي واكتر حد حبيتو ومش قادره انسا

سليم قرب من غرام

سليم: انا عمري ما حبيت غيرك غرام انتي حببتي وكل حاجه ليا ايني فرصه وانا هفهمك كل حاجه

غرام بحب:خايفه اصدقك وعايزه اصدقك الحب ده غريب صح وبعدين انت بقيت بعيد

سليم:اقابلك ياغرام

سليم قرب من غرام وبدا يقبل جبينها برقه لحد ما وصل ل شفتيها وبدا يقبلها

غرام كانت مستسلمه لسليم لحد اما بعدت عنو وفجاه قعدت تزعق

غرام :انت كدااااب ومخاااادع عايز تكسر قلبي ذي مكسرتو زمان كسرت قلبي وفرحتي خلتني مضحكه وسط الناس انا بكرهك وهكرهك اكتر انت لزم تبعد عني انا مبقتش احبك كل مشوفك قلبي يتكسر انت اكتر انسان ازاني في الحياه مختش منك غير الاهانه والذل وانت كل مره بتجرحني بطريقه اقوي من القبلها ابعد عني لاني مش قادره ابعد اكتر من كده عشان بحبك حباك البنسبالي اكبر جرح في حياتي

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
نبضات قلب الأسد الفتاة والشخابيط