السلام عليكم.
الفصل السادس وقفنا في الفصل اللي فات عند صبا ودره وقمر لما كانو بيقسمو الايام
قمر : خلاص كده اتفقنا
دره : ايوه أن شاء الله
قمر : طب هنبدا شغل بكره اكون جمعت شويه افكار
ملاك : وباقي اليوم اجازه ليكو
صبا : اشطااااتو هنروح عند عم سمعه
ملاك : مين عم سمعه ده
شهقت دره شهقه مستكره : حد فيكي يا بولاق والقاهره كلها ما يعرفش عم سمعه
ملاك: اه انا
صبا : عم سمعه ده ياستي اجدع واحد فيكي يا جمهوريه بيعمل كبده وسجق والله بقا علي الكشري بتاعه
ملاك : للدرجادي
دره : وأبو الدرجادي كمان
صبا :يله يا ماما منك ليها عازماكو هتيجي يا ملاك
ملاك : هاجي اشوف عم سمعه ده
قمر :دي هتبقي اكله تحفه يله
ملاك :اجهزو لما اروح لزيزو اقوله واجي
قمر :تمام قدامنا نص ساعه
*****الحمد لله*******
عند زين كان قاعد سرحان في قمر
زين :اطلعي بقا من دماغي مش عارف اركز في أي حاجه
ليه بفكر فيكي دا انا لسه ماشوفتكيش وش لوش اه يا دماغي معقول يكون حب من النظره الاولى حب ايه ايه الهبل اللي انا بعمله ده
قاطعه من حواره مع نفسه رنين الهاتف
زين : ايوه يا ابني فينك يا عم
٠٠٠٠٠٠٠: والنبي وحشتك دا زين اللي بيتكلم
زين : أنجز ياض تصدق غلطان اني بسال عليك
٠٠٠٠٠: ايوه كدا ده هو زين المهم انت فين
زين: في الشركه
٠٠٠٠: طيب خمسه كدا وهكون عندك انا قريب منك اهو
زين ‘ ماشي توصل بالسلامه
وفي هذه الأثناء كانت ملاك تلملم اشيائها وذهبت الي أخيها
ملاك : زينو حبيبي
زين : لا
ملاك : هو ايه اللي لا
زين : اللي هتطلبيه
ملاك : هو انت عارف انا هطلب ايه
زين : لا ما عنديش فكره بس برده لا
ملاك : طيب انا خارجه انا والبنات وبقولك بس علشان ما تقلقش
زين باستغراب : بنات مين انتي ما عندكيش أصحاب هنا
ملاك متصنعه الصدمه : هو انا ما قولتلكش
زين : تصدقي لا
ملاك : اصل اتصاحبت انا وقمر وصبا ودره
زين باهتمام : مين دول
ملاك : قمر اللي بقت المصممه الرئيسيه وصبا ودره أصحابها ومساعدينها
زين : وايه اللي يخليكي توافقي تخرجي مع بنات لسه عارفاها من كم ساعه وانتي مش سهل تصاحبي حد
ملاك : اصل لقيت فيها كميه طيبه وحنيه وبرائه مش عند حد اليومين دول حاجه كدا فريده من نوعها بسيطه في كلامها لبسها في كل حاجه
ما عندهاش حته الغرور وأنها بقت المصممه الرئيسيه للشركه ولا حاجه بالعكس بتتعامل مع الناس بتلقائيه
زين : مش مصدق ان لسه في حد كدا يا ملاك
ملاك: يا خرااااابي هيقتلوني اتاخرت
زين : اهدي في أي يا مجنونه ومين هيقتلك
ملاك : البنات قولتلهم نص ساعه وانا قاعده معاك بقالي ساعه سلاموز بقا
ضرب زين كفا باخر : قعدت معاها كم ساعه وعملتلها غسيل مخ ربنا يهديك يا ملاك
***** الله اكبر*****
في الخارج وبينما ملاك تجري في الممر حتي تنزل اصطدمت باخر شخص تود رؤيته لا بل اشتاقت إليه والي ملامحه الرجوليه الجذابه كادت أن تقع ولاكن يد صلبه حالت بينها
وبين الأرض امسكها بيديه اخذت تتطلع الي عيونه التي اشتاقت لها والتي أسرتها منذ المره الأولي التي رأته بها ولحيته الكثيفه
اخذت تتطلع الي وجهه باشتياق لم يتغير شئ هو كما هو مهلا لقد نمى شعره قليلا ولاكن لا مشكله زاده هذا وسامه وجاذبية
بينما في الجانب الآخر نجده يتتطلع بها الي عيونها المكتحله وشفتاها المكتنزه القابله للاكل باحمر الشفاه التي تضعه هذا
سرت رعشه خفيفه في جسده اثر قربه منها الي هذا الحد فهذه أول مره يكون قريبا منها لم شعر بهذا رغم أن له علاقات
كثيره
ولا واحده أثرت به كما فعلت ملاك بلمسه منها
ملاك : احم احم اسفه جدا
الشخص : ولا يهمك انت ايه اللي جابك هنا
ملاك وكأنها تذكرت ما فعله بها : استاذ رعد اظن ما يخصكش انك تتدخل في حياتي بس هريحك علشان
تعرف اني ما بتاثرش بوجود ولا بغياب حد ثم تقول في نفسها
( انا متاثرتش دا انا مش بعرف انام غير علي صورتك بكدب عليك ليه )
انا بشتغل هنا مسكت المبني التاني بتاع المصممين ومهندسين الديكور
رعد : بتشتغلي ازاي مش انتي اللي كنت بتقولي انك بتكرهي الشغل
ملاك يتهكم : كنت ملاك القديمه ماتت قدامك ملاك جديده سيده اعمال ناجحه جدا اي شاب يتمني مني نظره والفضل طبعا يرجع ليك
رعد : طيب ليه لحد دلوقتي ما اتجوزتيش أو روحتي للي يتمنو نظره
ملاك بابتسامه خبيثه : اي دا هو انت ما تعرفش
لا ليك حق تزعل
رعد : ما اعرفش ايه
ملاك: ولا حاجه اصل كل الحكايه يا سيدي اني بحب واحد اسمه ولا بلاش تعرف المهم هو بيستناني افاتح بابا في موضوع انو يجي يتقدم
رعد : تلاقيه واحد طمعان في فلوسك
ملاك : برده لا نظرتك غلط دا واحد ثروته تقدر بمليار
مش محتاج مني حاجه
رعد : اتعرفتي عليه بقا ازاي يا ست المحروسه
ملاك : شامه ريحه استهزاء بس انا طولت معاك في الوقفه اصل عندي معاه ميعاد عازمني علي الغداء
بس ما تقلقش اتعرفت عليه واحنا قاعدين مع بعض علي النيل كنت مخنوقه
وخرجت اشم هوا وعربيتي عطلت وهو عرض عليا مساعده ووصلني ومن يومها بتلاقاه تحت البيت في الشركه في كل مكان حسسني اني رقم واحد في حياته
رعد بصدمه وخوف : بس انتي بتحبيني
ملاك : كنت كنت يا استاذ دلوقتي لا بحب غيرك سلام بقا علشان اتاخرت
وذهبت ملاك ووضعت يدها علي قلبها الذي يدق بعنف : اهدي اهدي بقا لسه بتدقله بعد كل اللي حصل ده
بينما لدي رعد ما زال لم يستوعب الصدمه كيف ذالك نعم
يعلم أنه جرحها اذاها بدل المره اثنين وثلاثة عندما فاجئها أنه يحب أخري وسيتقدم لخطبتها
وكان يعلم أنها تحبه وعندما جائت له لتعترف له بحبها صدها وعاملها بقسوه واخبرها انها طفله بالنسبه له وأن
هذه مشاعر مراهقه
اخذ يتذكر كل هذا ليبدو الغضب علي ملامحه
رعد: مش هتكوني لغيري يا ملاك انا اه كنت بحبك بس كنت بقنع نفسي انك اختي بس لا مش هقدر اخبي اكتر من كده انا بحبك ومستحيل اسيبك وهشوف شغلي مع الزفت ده
وذهب لصديق عمره زين
رعد : ايه يا كينج اللي واخد عقلك
زين : رعد عاش من شافك يا راجل ايه الغيبه الطويله دي بقا تقعد سنتين ما اشوفكش ولا حتي ترفع سماعه التليفون تكلمني
رعد: خلاص يا عم قلبك ابيض المهم انا جاي اقولك أن فيه سهره النهارده صباحي وجمعت الشله
زين : بجد مين جاي
رعد: امجد وانا وصابر وانت يا كينج
وما تخافش فيه بنات ايه لوز اللوز
زين : خلاص حتي علشان ولاد الايه دول وحشوني
رعد: هنعمل سهره من بتوع زمان بس ناقصنا شريف
لتتبدل ملامح الاخر الغضب وهو يتذكر صديقه او الذي كان صديقه الخائن
زين : رعد مش عايز اسمع سيره الذفت ده وخلاص
رعد : خلاص يا عم بقا المهم اطير انا علشان الحق اشوف شقه اسكن فيها سلام يا صاحبي
زين : سلام
****شفيعي يا محمد*****
علي الجانب الآخر بعد التوبيخات من الجميع لملاك علي تأخرها توجهو لمطعم عم سمعه كما يسمونه
واخذو يأكلون ويلتقطون الصور ويتمتعون بطعامهم وسط
مزاح دره وصبا وضحكهم ليقاطعهم رنين هاتف ملاك وتستاذن وتذهب للبيت ليقوم الآخرون كل الي بيته
****صلي على محمد*******
عند مجنونتا شمس
اسر : بطلي الزفت دا بقا
شمس : ايه يا اسوره يا حبيبي ايه
اسر : مش عارف اذاكر حاجه أطفى الكاست دا بدل ما اكسره علي دماغك
شمس : لا
اسر: اي دا بطلي الازعاج ده بقااااا
شمس : دا حسن شاكوش يا ابني دا ازعاج دا اش فهمك انت في الفن
قمر : في أي صوتكو عالي ليه
اسر : والنبي يا قمر عندي امتحان بكره والزفته مشغلالي علي زفت الطين مطرقه ومش عارف اركز
شمس: شهقت عاليا مطرقه مين يا عم اسمه حسن شاكوش يا جاهل
اسر : جاهل جاهل بس اقفليه
قمر : خلاص يا شمس بقا
شمس : اه يا ناري منك دا انت دحيح العيله يا اخي ارحم نفسك شويه
اسر : ما يخصكش ( اسر بيتجنب شمس شويه لأنها مجنونه ممكن تعمل فيه اي حاجه بيخاف منها بمعني اصح)
شمس بمكر : هبطله بس بشرط
اسر : لا كله الا شروطك
قمر : خلاص يا شمس سيبي الواد يذاكر علشان يبقا يكشف علي برعي وعتريس وزنوبه ببلاش
شمس : مين دول
قمر: ولادك يا حبيبتي
اسر : هههههههههههههههه
شمس قامت وحطت أيدها في وسطها والتانيه بتشوح بيها (بتردح يعني): نعااااااام
مين برعي وعتريس وحياه امك ما هسيبك تعالي هنا يا كلبه
قمر : خلاص يا باشا
شمس : بقا انا عيالي اسمهم كدا تعالي هتموتي تعالي كدا
وجرت قمر وشمس بتجري وراها
شمس : تعالي هنا يا بت
قمر : ابدا انا مش مستغنيه عن عمري
اسر : امال ماما فين تيجي تدافع عنك يا قمر
قمر بأنفاس لاهثه : الحاج والحاجة بيزورو طنط عفت وجوزها وهيرجعو بليل
شمس : وقعتي ولا حدش سمي عليكي بقا انا ام برعي وزنوبه
قمر : خلاص ياباشا
اسر : شمس الحقي صراصااااااار
شمس : تركت قمر وطلعت علي السفره عاااااااااا فين هو فين علي ظهري صح يا اسر حوشه اه حسه بيه ماشي عليا عااااااااه هو فين فين
اسر وقمر : هههههههههههههههه يخربيتك يا بت ههههههههههههههه هبله
شمس : يعني دا مقلب علشان اسيبك طب تعالي بقا عقابك بقا الضعف تعالي
اسر : هههههههههه
قمر : خلاص يا كبير حوشني يا اسر امال انت اخويه ليه فين تمن الاخوه
شمس : ااااه يا ناري بقا تعملو فيا مقلب وابقا ام برعي وزنوبه
قمر فتحت باب البيت وجرت ووراها شمس وأسر
شمس : تعالي هنا يابت
قمر : اعقلي يا شموسه
اسر : خلاص بقا يا عبد الحفيظ
شمس : عااااااااااا انا عبد الحفيظ طب تعالي انت وهيا بقا وجرت وراهم هم الاتنين في الشارع
اسر : خلاص بقا اتهدي نفسي انقطع منك لله
شمس : ابدا طالما مش قد الكلام بتكلم ليه لازم اخد حقي منكو يا جوز البقر
( شمس بيتها قريب من النيل )
وجرت شمس وراهم لما طلعو علي الكورنيش
تعالي يا كلب منك ليها وحياه امي لهوريكو وأثناء الجري اصطدمت بمالك وقالت اسفه ولم تنظر له وهي مشغوله بالركض وراء إخوتها
مالك بدهشة : اي دا شمس وليه بتجري وري الشاب والبنت دول معقول يكونو سرقو منها حاجه بس هي بملابس البيت وجري مالك ورائها ليعرف ما بها
شمس : تعالي يا بت
قمر : خلاص بقا يا شمس
اسر : ارحميني ربنا يرحمك
قمر : الله يكون في عونه اللي هيتجوزك هههههههههه
وأمسكها اسر وقمر : خلاص بقا وادي راسك ابوسها
اسر : وانا كمان هبوس راسك بس بلاش تعملي شغل المصارعه عليا والنبي كتفي لسه بيوجعني مطرح الضربه بتاعه الاسبوع اللي فات
شمس بابتسامه : ربنا يخليكو ليا ومش هعمل عليكو شغل المصارعه بس اللي هيقل أدبه تاني هأدبه
قمر : برائه خلاص الناس بتتفرج علينا
اسر: طب بعد الجري دا كله مفيش حاجه ليه
قامت كل من قمر باحتضانه واخذ بوسه من كل من هديه ( قمر بوسه في خده الشمال وشمس في اليمين)
شمس : ربنا يخليكو ليا ثم تابعت بمرح علشان اسامحك يبقا تعمل كدا وقامت بالتعلق برقبته ولفت رجليه حول خصره ويديها برقبته ( ركبت علي ظهره )
يله بقا وصلني
اسر : يا بت انزلي ظهري مش هيستحمل الوزن دا كله
شمس بغيظ :قصدك اني تخينه
طب هتوصلني البيت بقا كدا
قمر : هههههههههه هههههههههه
اسر : اضحكي يا اختي اضحكي اه يا ناي يا عضمك يا رضا هتحجز في القصر العيني شهر بسببك يا مجنونه انزلي يا بت
شمس : لا ويلا
ويمشي اسر وهو يحمل شمس على ظهره وقمر تتعلق بيديه
كل هذا تحت أنظار مالك القاتله يود الفتك بها وذلك المسمي بأسر الذي تتعلق به
ليمرو بجانبه
شمس : اي دا مستر مالك اقف كدا يا اسر
مستر مالك بتعمل اي هنا
مالك بغيظ : بحب البحر وبكون هنا علي طول علشان الهدوء
اسر : مش تعرفينا يا حاجه ولا ايه
شمس : اكتم يا اسر وقامت بضربه في ذراعه
اسر : مش قلنا بلاش ايدك تقيله اوووووف
شمس : مستر مالك قمر وأسر اخواتي
ما أن نطقت باخوتها حتي شعر براحه نفسيه كبيره وظهرت غمازتاه
مالك : تشرفنا أن
شمس : استني يا عم اسر قمر مستر مالك الحديدي رئيس الشركه اللي كنت يتدرب فيها في بورسعيد
قمر وأسر : تشرفنا
مالك : الشرف ليا طبعا
اسر : طبعا اخدت عني انطباع وحش اختي الصغيره بتضربني وشايلها وكده
مالك بحرج : احم اه هو لا عادي
اسر : خلاص يا استاذ مالك بس دي مفتريه لو معملتش اللي عايزاه هتاكلني دي معاه الحزام الاسود في المصارعه وبتلعب جودو دا بتجري ورانا علشام قمر قالت
شمس : اسر ايه انت هتسيح ما خلاص بقا علشان ما اعملش معاك الجلاشه (مسيطره انت يا شمس)
اسر : لا يا عم كله الا الجلاشه خلاص كتمت
قمر ومالك : هههههههههه هههههههههههههههه هههههههههههههههه ( مفتريه يا شمس )
اسر : ربنا علي الظالم والمفتري
شمس : سي يو مستر مالك يلا امشي ياض يا اسر
اسر بحرج : قليله الذوق عن اذنك
مالك بضحكه مكتومه : اتفضل بس هتفضل شايل كدا كتير
اسر : لا البيت قريب خمس دقايق مع أن الشيله جامده سلام احسن هتضرب
مالك : سلام
اسر : ينفع كدا هيبتي ضاعت مستقبلي ضاع منك لله يا شمس معاش هعرف اشتغل دكتور دا منظر دكتور
شمس : اسر مالك ما تتعدل كدا وبعدين مالم ما انت دكتور حمير زي الفل اهو
قمر : هههههههههه هههههههههههههههه يخرب عقلك يا شمس يله وصلنا
اسر : اشوف فيكي يوم يا بعيده يوم ايه شهر ولا سنه
شمس : بتقول حاجه يا اسر
اسر بابتسامه صفراء : لا يا حبيتي بقول امتي يجي اليوم اللي اشوفك فيه عروسه
شمس : أن بحسب
اسر : ظهرااااااي انكسر منك لله
******استغفر الله****
بعد أن ودع اسر مالك ذهب خلفه لا يعلم لما ولاكن أخذته رجله ورائهم
مالك : ايوه يعني عائشه هنا بس مجنونه دا اخوها بيخاف منها
الصراحه انا لو مكان اخاف من. مشافش اللي شوفته مرتين دا كسرت لواحد أيده ورجله والتاني خلعت كتفه هههههههههه هههههههههههه شرسه
مجنونه والله بس باين أنها بتحب اخواتها اوي ومتعلقه بيهم
مش عارف حبيتك علي اي بس المهم حبيتك حبيت شقوتك وعفويتك ودفاعك عن نفسك وبرائتك
اخرج تنهيده حاره ثم توجه إلي سيارته وهو يقول
مالك : لازم اخليكي تحبيني يا شمس لازم مش عارف عملتي فيا ايه يا شمس
“”””””””‘حبيبي يا محمد”””””””””””
عند زين كان جالس في غرفته شارد الذهن يفكر فيها باستمرار وبكلام ملاك
ثم تنهد وذهب الي ملاك ليسالها عن بعض الأعمال الخاصه بالعمل
طرق زين باب غرفتها ولم يجد رد ففتح الباب ودخل سمع صوت الماء فعلم أنها بالحمام كان سيخرج
ولاكن أوقفه رنين الهاتف
زين : الو ايوه
السكرتيره : ايوه انسه ملاك
زين : لا انا زين
السكرتيره : مستر زين انسه ملاك لازم تروح بكره تاخد مقاسات الملكه علشان التصاميم
زين : تمام هقولها ليغلق الخط وكان سيضعه أسلفت انتباهه اشعارات من قمر ليفتح ويتصنم مما رآه
تم بحمد الله
يا تري زين شاف ايه