روايات رومانسيهرواية يكفي ان يحبك قلبها

رواية يكفي ان يحبك قلبها الحلقه السابعه

يكفي ان يحبك قلبها
الحلقه (٧)
عمر لقي الباب بيخبط رح يفتح……… وساندي بتجري جمبه وعمله تعاكسه وتضحك …….
عمر فتح الباب…….. وهو شايله وبيلعبها وبيضحك……… لكن اول ما شاف اللي وراء الباب…….. الابتسامه اختفت وظهر علي وشه الصدمه وشه اصفر وسكت

ماجده بجمود : هتفضل ساكت وموقفنا علي الباب…… يا أبن محمد مش هتقول اتفضلي يا عمتي

عماد ابن ماجده بابتسامه : ايه ياعم عمر مالك مصدوم كده ليه ( ورح حضن عمر…. وقال وفي ودنه بصوة واطي ) اجمد كده متخافش ورك رجاله
عمر وهو لسه مصدوم: اهلا وسهلا …..اتفضلي يا عمتي…. ازيك يا عماد
وتدخل ماجده وهي عينها علي ساندي……. اللي شيلها عمر

عماد ببتسامه : الحمد الله …..دي ساندي مش كده
عمر ضم ساندي ليه بخوف وهز راسه : ايوه ساندي بنتي
عماد لسه بيقرب علشان يبوسها فساندي خبت وشها في حضن عمر
عماد بحزن : بسم الله ماشاء الله ……ربنا يحميها ويطول في عمرها …..فيها من فرح كتير
عمر يرسم ابتسامه : اتفضلوا جوه
ويدخلوا جوه الفيلا …….ويقعدوا في الجنينه
عمر بخوف : ثواني… هنادي ماما من فوق (وياخد ساندي ويمشي خطوتين)
ماجده بعصبيه : سيب البت هنا
عمر يجمد مكانه….. ويحضن ساندي اوي …… ويبص لعماد اللي شاور ليه بعينه يطمنه انه يسيبها ……بس اول ما حاول ينزل ساندي اتشعلق في رقبته وصرخت

عماد بحنان : سبيها تروح معاه يا امي ……واضح انها مبترحش لحد ماتعرفوش ( ويبص لعمر) روح يا عمر نادي لعمتي امل…… وخالتي مديحه…… احسن دول وحشوني اوي
عمر ياخد ساندي ويمشي بسرعه …….وهو مرعوب …..وعمل يضم ساندي …..وجوه 1000 سأل….. عن سبب مجي ماجده بعد السنين دي
عمر طلع يخبط علي باب شقة الريم بعصبيه وخوف…….. وكانت تقي وهاجر وامل عندها امل تروح تفتح الباب بسرعه……… وتستغرب وش عمر…… اللي ظاهر عليه الخوف

امل بقلق : مالك يا عمر في ايه….. مين الكان البيخبط تحت
ريم كانت خرجه من الاوضه……. تقعدت في الصاله…… عمر جري عليه ……ودها ساندي….. اللي رحت لحضنها علي طول….. وريم بصتله وهي مستغربه….. الخوف اللي علي وشه
عمر بقلق : ريم خالي ساندي معاكي ……. اوعي تسبيها تنزل تحت …..لو سمحتي خالي بالك منها اوي
تقي بخوف : في ايه يا عمر خوفتنا
عمر يبص لامل : عمتي ماجده تحت….. ومستنيا تنزلوا
الكل وقف مصدوم ……..وريم مش فاهمه …… ليه الخوف اللي ظهر علي وش الكل…… من ذكر اسم ماجده…… وافتكرت شريف لما قال …….ان جدة ساندي تكون عمتهم ماجده……. فعرفت سبب خوف عمر…….. وليه ادها ساندي فحضنتها جامد
امل اخدت نفس طويل وبصت:و مالك خايف كده ليه …….. ما كان لازم هتيجي في يوم من الايام…….. يلا ننزل سوا كلنا…… وخير ان شاء الله… ( وتبص لريم)….. ريم خالي بالك من ساندي كويس
ريم وهي حضنها : حاضر
وتخرج امل…… وعمر يفضل بصص لساندي …..وتقي وهاجر مستنين علشان ينزلوا معاه ….ولف عشان ينزل

ريم بخوف : عمر( فيبص ليها) قول الدعاء دا ( اللهم إنك وهبت لي (ساندي) من غير حول مني ولا قوة ……فاحفظها بحفظك بلا حول مني ولا قوة……. اللهم احفظها من أي مكروه يصيبها …..ومن كل شر وضرر)

ريم كانت بتقول الدعاء وهي بصه في عين عمر ……وهو بيقول ورها وبصص لعنيها…..وزي ما يكون بياخد منها القوه

ريم بابتسامه بطمنه: ربنا معك….. وهيحمي ساندي…. ومش هيبعدها عن حضنك ابدا
عمر ابتسم ليها……. فهي بكلماتها البسيطه……. قدرت تزرع الإطمئنان جوه قلب عمر …… واخد تقي وهاجر…….. ونزل وطول ما هو نازل بيقول الدعاء……

في الجنينه بعد ما مشي عمر بساندي…….. وقبل ما ينزل دار الحور…… بين ماجده وعماد

عماد بهدوء : وبعدين يا امي…….. مش قولنا نهدي ونفكر براحه……. ونشوف حال البنت قبل ما ناخد قرار ……..و اديكي شوفتي البنت متعلقه ب عمر ازاي…….. دا لو بيعملها وحش وبيضربها و مهمل فيها زي ما قالك ……..ماكنتش تتعلق بيه كده
ماجده بغضب : دا خالو اللي بيقول يا عماد……. اخوه امه شقيقها……هو اللي اتصال بيا وقالي تعالي الحق بنت بنتك …. وخديها منه…….. يعني هيتبلي عليه…….. دا بيقولك كل يوم مع واحده …….ورمي البت ومش سال عنها……. واكيد كان بيعمل كده في فرح قبل ما تموت…..وماتت بحصرتها ( وتبصله بغضب) انا كنت هاخدها بالقانون ………انت صممت اجي هنا …… ونشوف حال البت بينهم…… انا كنت حالفه…….. اني ما ليه علاقه بيه تاني بعد ما ماتوا بنتي
عماد بحزن : ياامي الحصل لفرح مقدر ومكتوب………. وانا لو كنت موجود في مصر ايام…… ما جوزتيها…. ما كنتش هوافقك…… واللي كنت هرضي بالعاملتيه ايام موتها……… ولا كنت هوافق على قطع صله الرحم زي ما عاملتي……… ولو في حد غلط فحضرتك اللي غلطتي يا امي……..( ماجدة تبصله بضيه) ايوه يا امي غلطي……. انك تجوزيها وانتي عارفه حالتها الصحيه….. وتغصبي علي عمر انه ياخدها….. دا كله كان غلط….. وبعدين عمر طول عمره محترم……. وملوش في المشي الشمال…. وحضرتك عارفه
ماجده بغضب : هو اللي خلي فرح تحامل ….. وتجيب ليه عيل علشان يتشغل بيها
عماد : لا يا امي………. انها تحامل دا كان قرار فرح……… وانا قولت ليكي…….. علي اخر مكلمه حصلت بيني انا وهي….. لما عمر اتصل يستنجد بيا…… لما عرف بحاملها……. وهي اللي رفضت انها تنزل الجنين…….. وطلب مني واترجاني…… علشان اتكلم معاها …..واقنعها تنزلوا….. وانا فضلت اكلمها…….. وقولتلها خطرت الحمل على صحتها …..( ويكمل بحزن) فرح يومها زعلت مني …. وفضلت تعيط و قالتلي بلحرف (انا طول عمري بعمل الانتم عاوزينه…….. لا عيشت طفوله…… واللي جريت وتنطت زي العيال ……واللي عيشت اي حياه طبيعيه…… انا عاوزه اكون ام حتي لو هموت) (ويتنهد بحزن) هي ال صممت تكمل الحمل وتحتفظ بلجنين
ماجده بحزن ودموع مكتومه : الله يرحمها ……حبته وكانت عاوزه تسعاده …..
عماد ببتسامه : يبقي هو ذنبه ايه …….ليه تظلميه ……وبنتها حفيدتك يا امي……. ليه تقطعيها وتحرميها من حنانك …….واهلنا كلهم ليه تبعديهم عنك ……يا امي الا صله الرحم .بس خالص اللي حصل حصل… وادينا هنقعد يومين هنا وهتطمني علي البنت
ماجده بحزن : ربنا يبعت الخير

تنزل امل وعمر وتقي وهاجر ……وهم جوهم قلق وخوف ……….ويقف عماد ويبتسم ليهم

امل ببتسامه : اهلا وسهلا ………خطوة عزيز وغاليه……. ازيك يا ابله ماجده…… ازيك يا عماد
عماد يقرب منهم : الحمد الله يا عمتي….. حضرتك عمله ايه
امل ببتسامه : الحمد الله يا حبيبي
عماد يبص لتقي وهاجر : انا مش عارف انتم مين ……مش تعرفني يا عم عمر…… بدل السكوت اللي نزل عليك من ساعه ما شوفتنا ……
عمر ببتسامه بيداري بيها خوفه : ايه يابن انت مش عارف تقي وهاجر ……بنات عمتي مديحه
عماد يقرب ويبتسم : بسم الله ما شاء الله ……..كبرتم ازيك يا هاجر ( هاجر استخبت ورا تقي) عماد ازيك يا تقي

تقي ببتسامه: الحمد الله ( وتبص لماجده) ازيك يا خالتو

ماجده بجمود ملامح غير اللي جوها : بخير نشكر ربنا ( وتبص لهاجر )ازيك يا هاجر انتي خايفه منا انتي نستيني

هاجر تقرب منها وتقعد جمبها : ازيك يا ماجده جبت معك فطير….. وجبنه

الكل يضحك…… وماجده تضحك اوي …..وتبسها راسها
ماجده بحنان وابتسامه : انتي الوحيده اللي طول عمرك بتقدري تضحكيني يا هاجر

الكل بدأ……. يرتاح شويه وقعده مع بعض
عماد بابتسامه : امال فين خالتي مديحه ….وعمي عبد الحميد
امل: مسافرين…….. مع فاطمه مرات عبد الرحمن الله يرحمه…… بتتعالج بره

ماجده : انتم لقيتوا ولاد عبد الرحمن
امل ببتسامه : لسه من قريب…… عبد الحميد عارف مكانهم …….كانوا في شقة ابو فاطمه عيشين فيها……
ماجده : وبنتها فين
امل: ريم بنتها و حسن ابنها هنا……. سكنين في الدور الفوق …….بس ريم تعبانه من امبارح….. وماقدرتش تنزل معانا
ماجده باستغراب: ابنها ! هي فاطمه اجوزت بعد عبد الرحمن

تقي: لا يا خالتوا …..حسن ابن عمي عبد الرحمن …… مولود قبل وفاة عمي باربع شهور
ماجده : الله يرحمه ويرحم اموتنا جميعا
عماد ببتسامه : وفين الواد شريف زمانه كبر
عمر ببتسامه : زمانه جي هو وحسن ……رح يجيبه من الدرس
الكل سكت شويه …..وبقي مش عارفين يقوله ايه…. وبعد شويه
عماد بهدوء : احنا جينا نصافي النفوس الشيله………. ونرجع صله الرحم( لسه ماجده هتكلم……. رح عماد مسك ايدها) ونطمن علي ساندي معاكم
امل باستغراب : الحمد الله ان النفوس هتترضي……. بس يعني ايه تطمن علي ساندي معنا…….. هو احنا اغرب عنها دي بنتنا وما حدش هيخاف عليها زاي ابوها… وعمر لو عاوره نجمه من السما بيجبها

عماد يبتسم و بيبص لماجده:و احنا متأكدين يا عمتي….. بس جينا نطمن عليكم ….. ونزوركم
عمر ببتسامه : انت رجعت امتي من السافر يا عماد
عماد: لسه من 6 شهور…….. بقالي 8 سنين في الغربه منزلتش….. غير لما خلصت دراستي اخدت الدكتورها….وكانت ظروفي اتحسنت…… فنزلت وناوي استقر هنا في القاهره ……و هافتح عياده او مستشفي صغيره

عمر ببتسامه : ماشاء الله …….طول عمرك متفوق يا عماد. ربنا يوفقك…….. لو حابب ادور معك علي مستشفي انا جهز ……..وممكن اشوفلك مستشفي جهزة……. تكون بتتباع ……احنا شركه الادويه بتعتنا ……عرفتنا بمستشفيات كتير
عماد ببتسامه : طبعا يا خويه هحتاج مساعدتك……. انت فكرني هعتاقك…….. هدور معايها طبعا…… انت بقالك فتره في مصر …وعارف السواق…… وانا اول مره هشتغل في القاهره
تقي : طيب وليه مفتحاتهش في البلد
عماد ببتسامه: فتحت عياده هناك……. بس البلد صغيره ……مش هقدر افتح المستشفي هناك …….هفتحا هنا وهتبقي مفتوح لاهل البلد اي وقت…… . والعياده هخصص ايام ليها وهتابع
امل : ربنا يوفقك ويفتحها في وشك يا عماد

وهم قاعدين يدخل شريف وحسن ……و هم داخلين يتكلموا ويهزره….. واول ما وصل شريف وشاف عمته …..واقف مصدوم وحسن بصلهم واستغرب

حسن بستغراب : سلام عليكم
الكل :عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
امل ببتسامه : تعال يا حسن يا حبيبي…….. ايه يا شريف وقف ليه كده…..تعال سلم علي عمتك و عماد
عماد بابتسامه وهو بيحضنه ويضحك : نفس غباوة اخوك…….هو كمان وقف مبلم زيك كده اول ما شافنا …..
ازيك يا شريف كبرت ياض

شريف ببتسامه : حمدالله علي سلامتك يا عمده …….وحشني والله ( ويبص لماجده بابتسامه ) …..ازي حضرتك يا عمتي

ماجده بهدوء : بخير بفضل ربنا……. الحمد الله ازيك انت
شريف يبوس راسها : الحمد الله نورتي البيت… والقاهره كلها يا عمتي
عمر : تعال يا حسن وقف ليه…… دي عمتك ماجده بنت عم عمي عبد الرحمن الله يرحمه….. ودا عماد ابنها….. ودا حسن يا عمتي
عماد ببتسامه وطيبه : ازيك يابو علي اخبارك ايه
حسن ببتسامه : الحمد الله (ويقرب يسلم علي ماجده) ازيك يا عمتي
ماجده ببتسامه: الحمد الله يابني…… سبحان الله الخلف ما مامتش …..حته من ابوك الله يرحمه
حسن :الله يرحمه ( ويبص لامل) هي ريم عمله ايه دلوقتي يا طنط …..السخنيه نزلت
امل : ايوه حبيبي بقيت احسن الحمد الله
حسن : طيب عن ازنكم…انا هاطلع اطمن عليها
ماجده : خدني معك اطمن عليها ….واتوضي واصلي

عمر قلبه يدق ويخاف….. لما عرف ان ماجده هتطلع عند ساندي ……بص لامل ف بصتله تطمنه
امل: اتفضلي يا ابله ماجده هنيجي معاكي ه

هاجر بحنان : تعالي ماجده امسكك في ايدي احسن تقع…… انتي بقيت عجوزه اوي ماجده …. انت هتموت

الكل ضحك بصوة عالي حتي ماجده
ماجده بضحك : الله يجازي شطانك يا هاجر
الكل يطلع لشقة ريم….. ويفضل عماد وعمر و شريف في الجنينه…..
ريم كانت قعده جمب ساندي ……وهي بترسم…… وعمله تدعي وتقراء قرآن
ووهم قعدين …..الباب خبط …..ريم بصت لساندي وسميت الله ….وقامت فتحت
حسن : سلام عليكم يا ريم…. عمله ايه دلوقتي
ريم ببتسامه : عليكم السلام ورحمه الله وبركاته ….. احسن الحمد الله يا حبيبي
وتدخل امل وبعدها تقي…… وتدخل هاجر وهي مسكه ماجده في ايدها ……ماجده تبص لريم اوي …..وتقرب منها وتبتسم

ماجده ببتسامه : بسم الله ما شاء الله …..ازيك يا بنتي الف سلامه عليكي
ريم ببتسامه : الله يسلامك يا طنط …..اهلا وسهل اتفضلي
امل : دي عمتك ماجده يا ريم
ريم ببتسامه : نورتينا يا عمتو

ماجده عنيها علي ساندي : تسلمي من كل شر يا بنتي

ريم حست ان ماجده نفسها تبوس ساندي…… وشافت نظرت الحرمان و الندم في عينها …….رحت شالت ساندي قدام الكل …..وقربت من ماجده وهي مسكه ساندي وامل بقيت خايفه وتقي بتدعي ربنا ….
ريم بحنان : ساندي سلامي علي تيته ماجده…. واديها حضن كبير وبوسه
ساندي تبص لريم اوي….. فريم تهز ليها راسها تشجعها …… فساندي تروح لماجده…… اللي تشيالها وساندي تلف ايدها علي رقبتها تحضنها ……وتبوسها زي ما ريم طلبت منها

ماجده اول ما ساندي حضنتها …..فضلت تبوس وشها…….. وتشم رحيتها …..وتعيط بأنهيار …..خلت الكل عيونه دمعت معاها
ماجده بدموع ندم : اهلا بلغاليه بنت الغاليه ………سامحيني يا قلب امك……. سامحيني يا حبيبتي ……( ماجده كانت كبرت ف السن…….. وموت بنتها و الحزن كبرها اكتر و ضعفها.. ومابقتش الست الشديده ام قلب متحجر……..كبرت وبقيت محتاجه اللي يسال عليها ويهتم بيها…….. ولما كبرت حست بالوحده بعد سافر ابنها وموت بنتها وبعد اخواتها عنها فندمت )
ساندي تخاف …..وتبعد عن حضنها…… وتروح لريم وماجده تديها لريم……….. لانها حست انها مش قادره تقف……. فقربت منها تقي وامل بسرعه وسندها
امل بدموع : اهدي يا ابله ……وتعالي اقعدي ارتاحي

ماجده تعقد علي الكنبه وهي بتعيط ……وبتستغفر ربنا وبتدعي ربنا يسامحه ……ويرحم بنتها
ماجده بدموع : سامحوني علي اللي عملته ……. انا قلبي كان محروق ………ربنا ما يحرق قلبكم علي ضناكم ابدا
امل بحب وطيبه : ربنا يسامحنا كلنا يا ابله…… ويصبر قلبك ويفرحك بعماد وساندي

وتحت في الجنينه …….عماد حكي لعمر وشريف…..عن اتصال ابرهيم من تلات ايام بماجده……… والكلام القاله عن عمر واهماله لساندي…….. واللي خالي ماجده تجنن وتتعصب…….. وكانت عاوزه ترفع فضيه……. تتطلب بضم ساندي…….بس عماد قدر يقنعها ……. انهم ينزله القاهره……. ويجي ويشوفه البنت……. وعيشتها بعينهم ……وانه وعدها لو لقي كلام ابرهيم صح…….. هياخد البنت منهم………. ومش هيستني القضيه
عمر بعصبيه : ابن ال …….. عاوز يفرقني عن بنتي …….ويحرق قلبي ……عارف ايه الممكن يكسرني ….وعاوز يعمله

شريف بضيق وعصبيه : شوفت انا قولتلك…… انه هيحاول ينتقم باوسخ الطرق…… واهو بدأ بالقزاره…… يعني لولي ان عماد كان رجع مصر ……و قدر يقنع عمتي…… ربنا عالم كان ممكن يحصل ايه……..بس دا فاق كل توقعاتي…….. انا توقعت انه هيحاول يسرق اورق مهمه…….. يدخل ادويه منتهيه جوه المخازن…… يحرق المخازن …….وطول الفتره الفاتت بحاول اامن وزود الامن عليهم…….. بس انه يوصل للبيت…… وان يضر العيله …….ماتوقعتش أن الحقره هتبقي لدرجه دي
عماد باستغراب : انا مش فاهم حاجه….. ليه خالكم يعمل فيكم كده …….وبيتقم منكم ليه
وشريف وعمر حكي لعماد……. عن طمع خالهم فيهم ……..وازاي عاوز ياخد كل فلوسهم……. وعن خطوبه عمر و ميرنا……. واللي كانت اخر امل لابراهيم انه يدخل الشركه وان لما عمر فسخ الخطوبه……. فابرهيم ظهر وشه الحقيقي
عماد بضيق : معقول …..في واحد يعمل كده في ولاد اخته

شريف بغضب : ويعمل اكتر من كده………. احنا لازم ناخد بالنا ونفتح عيننا……. لانه ممكن يخونا من اي وقت واي مكان……. كده واضح انه مش هيلعب علي الشغل وبس

عمر بغضب : احنا لازم نفضل في ظهر بعض……. وجهزين ليه في اي وقت
عماد: وانا معاكم ……وايدي بايدكم …..ومش هسيبكم

وبعد ما قعده وتغدوا سوا ….. وماجده اطمنت….. لما شافت الاهتمام والحب اللي عايشه فيه ساندي…… وشافت ارتباطها ب عمر…… وانها مش بترضي تاكل غير من ايده …..

ماجده ببتسامه : انا اطمنت عليكم …….وعلي بنت الغاليه….. كده ارجع البلد وانا مرتاحه
عمر : ترجعي فين يا عمتي….. حضرتك هتفضلي معانا هنا

ماجده: انا مش عاوزه اضيقكم ….يابني
امل بضيق : ايه الكلام دا يا ابله……….. دا بيتك وبيت اخوتك .وان ماشلتكيش الارض ……نشيلك في عنينا انتي هتعقدي معانا ……وهو عماد بقى شغله هنا………. وبدل ما يروح ويجي كل يوم…….. تقعدوا هنا معانا كده اريح……. والبيت اهو كبير ……وبدل الدور اربعه …….واهو تشبعي من ساندي ..
ماجده ببتسامه : ساندي ما يتشبعش منها
شريف : خالص يبقي تفضل قعده معانا ………. وبعدين احنا مالحقناش نشوفك واللي نشبع منك ……
تقي ببتسامه : احنا هنتصل بماما تكلميها يا خالتو……. دي هتنبسط اوي …….حضرتك ماتعرفيش انتي وحشها قد ايه

ماجده بحب : وهي كمان وحشيتني اوي……… امك دي بنتي الكبيره انا اللي مربيها……. .
عمر بابتسامه: احنا نخلص غدا ……..ونطلع عند ريم عشان هي لسه تعبانه ومش هتقدر تنزل …ونتصل بيهم وحضرتك تكلمي عمتي مديحه ……..وريم تتطمن علي طنط فاطمه…… بعد اول جلست العلاج

بعد الغدا الكل طلع…….. لقوا ريم قعده بتذاكر مع حسن……. فدخلوا اطمنه عليها …….و اتصلوا علي عبد الحميد اللي فرح جدا بوجود ماجده …….ومديحه عيطت هي وماجده وهم بيتكلموا …….وماجده كلامت فاطمه ودعت ليها بشفا…… وريم كلمتها واطمنت عليها بعد جلسه الاعلاج

والكل فضله قاعدين ومتجمعين وفرحانين ….. بجمعتهم وبرجع صله الرحم ……

والساعه 11 بليل …….وفي كافيه …….اتجمع تلاته لوضع خطه شريره

ميرنا بغيظ : بس وظهرت الهانم…….. وخدت مني خطيبي…… بعد ما كان خاتم في صوباعي……. وكان فاضل علي فرحنا تلات اسابيع
سمر بحقد : بنت……………. انا طول عمري اقول البت دي مش سهله …….ورسمه الدور علينا……و وش البرئة دا سلاحها……. اللي بتخطف بيه الرجاله
حازم بغيظ : يبقي خطيبك بقي …….هو اللي كان معاها في المستشفي…. وهو اللي راح للمدير…….. وكان سبب انه قدم الشكوي وفصلوني ……
ميرنا : اكيد هو عمر اللي عمل فيك كده ……اصله عمر مش سهل …….والبت دي عرفت ازي تلف دماغه

سمر بغضب : احنا لازم نفضحها…… ونخلي الكل يتكلم عليها
حازم بغيظ : ازي وهي مشيه زاي السيف قدامنا………. ولاعبها كله من تحت لتحت …….وملهاش سكه نوصلها بيها

ميرنا بضيق : وعمر مش هيصدق اي كلام كده وخلاص……. دا لازم يتاكد ويشوف بعنيه كمان …….
سمر بخبث : طيب ايه رائيكم لما نوقعها احنا….. ونخليه يشوف بعينه ونفضحها في نفس الوقت
ميرنا وحازم : ازاي يعني
سمر ببتسامه : احنا نجيب حد هكر….. بس يكون شاطر…….. يهكر التلفون بتعها……. ونقدر نخش علي صورها وايميلاتها……… ونبعت شويه ايميلات كلهم كلام حب وعشق ودلع ومقابلات……..مع شوية صور معموله فوتوشوب صح ………ونبعتهم لعمر ونحول نجر رجلها لمكان ونبعتلوا العنوان ويروح يشوفها بعينه …. وبعدها احنا ننشر الصور…. ونفضاحها
ميرنا ببتسامه خبث : ام يا سمر…… لو اللي انتي قولتيه دا…..اتعمل صح ………..وقتها فضيحتها……. هتبقي علي كل لسان…….. وعمر هيتصدم صدمة عمره في حبيبت القلب…….

حازم بخبث : وساعاتها هيرجع ليكي علي طبق من دهب……… بس انا كده مش هستفيد حاجه
سمر بضيق : ازي بقي……..ما انت هتنتقم
حازم : وهو الانتقام دا ……..هيرجعني شغلي
ميرنا بضيق : عاوز ايه يعني

حازم: اولا واهم حاجه انا اللي ادبح القطه بنفسي……… احسن طلعه من عيني من زمان……… واهو بردوه ينوبني من الحب فتفوته …… من العز اللي هتعيشي فيه لما يرجعلك سي عمر ……. وانا مش طماع 200000الف……..
ميرنا ببتسامه : لو حصل زي ما خططنا…….. هديلك الفلوس العاوزه……… ما كل ثروت عمر هتبقي في ايدي…….. وهو هيرجع خاتم في صباعي……….. بس احنا هناخد تلفونها ازي
سمر بضحك : دي اسهل حاجه في اللي لعبه ……..المهم مين اللي هيجيب الهكر……… عاوزين واحد بيفهم كويس…. ويعمل شغل صح
حازم بمكر : عندي انا المهمدي…….. هاتي انتي التلفون بكرا ……. وانا هجيب حتت واد هكر ايده تتلف في حرير …….هيخلص اللب ليله كلها مظبوط… و 100 / 100

سمر : لا بلاش بكرا………. استني شويه…..عل ما الهانم تخلص اجازه ……. الاسبوع الجاي نبتدي……. ونكون رسمنا الخطه صح….. عشان كل التفاصيل تبقي في ايدنا

ميرنا : تمام اتفقنا ……. المهم نفضل علي اتصال طول الوقت …..وكل واحد يجهز اللي عليه يعمله…… حازم هيجيب الهكر….. سمر هتجيب التلفون…. وانا هجيب الفلوس
سمر بضحك : طب قوموا بينا يلا نحتفل………. تعالو نروح نسهر مع انجي وشيله
ويقومه بعد رسم خطيتهم الخبيثه

وبعد يومين…… ريم كانت كويسه…….. وبقيت تنزل وتعقد معهم ….في الاوقات اللي حسن في التمارين او دروس
ريم كانت وقفه في المطبخ……… هي وامل وتقي بيعمله الغدا…..وماجده قعده مع هاجر و ساندي اللي اخدته عليها ………وبقيت تلعب معاها
تقي تقرب من امل : طنط امل عيد ميلاد ساندي كمان يومين …….مش هنجهز للحفله

امل : مش هينفع نعمل حفله السنه دي يا تقي…….. اخاف ابله ماجده تزعل ………وبعدين مديحه وفاطمه وعبد الحميد مش موجودين….. هنعملها لمين …… ملوش لازوم السنه دي
ريم : لا طبعا يا طنط لازم نفرح ساندي…… بس مش لازم حفله كبيره……… ليه منعملش عشا وسهره حلوه بنا احنا بس………. ونعملها تورته ………كده عمتي مش هتزعل ونفرح ساندي
امل ببتسامه : فكره حلوه يا ريم ……. خالص احنا نجهز كل حاجه ………ونعملها مفاجأه لساندي
تقي بفرحه : وانا هنزل اجيبلها فستان زي سندريلا ……هديه عيد ميلادها ……..هتبقي عسل وصغنن فيه كده
ريم ببتسامه : و انا بقي هجيبلها حاجه…….. هي نفسها فيها وهتفرح بيها جدا
تقي بستغراب : هتجيلي ايه
ريم تضحك : مش هقولك يا حشريه…… دا سر بيني انا وهي

امل بضحك : الله يطمنك يا ريم……..هي بقي ساندي بقي عندها اسرار من دلوقتي……… ربنا يستر

وفي النادي حسن كان عنده تمارين …….واخد معه اصحابه عبد الرحمن وعادل يتفرجه عليه

عبد الرحمن ببتسامه : بس ايه يا حسن…… الناس في المدرج بقي عرفين اسمك…… وبيشجعه بيه
حسن بفرحه : طبعا يابني……. دا انا حريف……. وبقيت اشهر لعاب في الفريق
عادل وهو بيبص حاوليه : بس سيبك انت ……..النادي دا فيه شويه موزز ايه
حسن بضحك : طول عمرك عنيك زايغه ……ونفسك تنحرف
عادل بضحك : انا احط رجلي بس علي السلامه….. وهاطير
عبد الرحمن بضحك : وابوك يطير رقبتك بعديها
عادل بتصنع الخوف : ابويه استر يارب……. ليه كده فوقتني

ويضحكو سوا …… بس يسمعو صوت تنادي علي حسن…… ويلقي مايا قعده مع اصحابها …… وبتشاور ليه
مايا: حسسسسسن
عادل بستغراب ومبرق عينه : اووووب…….. ايه يا واد يا حسن الصاروخ اللي بتنادي عليك دي……… دا يخرب بيت كده
. حسن بضيق: سيبكم منها…….. دي عيله غلسه هي وصحابه ….. امشو امشو
عادل يمسكه : سيبك منهم ايه…….لا عيب عليك يا بو علي وبعدين الموزه عماله تنادي عليك…….. تعال نسلم عليها وعرفني بيها
حسن بضيق : لا مش هروح اسلام……. سيبك منهم وامشي بقي
عبد الرحمن : بس دي شافتنا واحنا بنبص عليها …….وعرفت انك شوفتها ……..عيب نمشي كده تعال سلام……. وانت وقف ونمشي علي طول
عادل بفرحه : اهو هو دا الكلام…….. طول عمرك جدع يا بودي …….( ويزق حسن)……. يلا بقي متبقاش غتت كده

ويروحه عند تربيزات مايا واصحابه
مايا بدلع : هاي حسن ………. فينك بشوفك بتتمارن …..بس بعد التمارين بدور عليك مش بلقيك

حسن بضيق : بروح علي طول عشان اذاكر…… الامتحانات قربت
كل اللي قاعدين يضحكوا

واحد من الشله : هو في حد لسه بيذاكر ياابو علي
حسن بتريقه : امل هننجح ازاي……. بدعو الولدين
مايا بضحك : لا بس في طرق تانيه……. و بننجح وبمجموعه كبير كمان
عادل يقرب منها ويعقد جمبها : ابوس ايدك قوليلي علي الطريقه
مايا بستغراب : مين دا يا حسن
عادل ببتسامه: انا عادل صاحب حسن الانتيم
مايا بدلع : امممممم وانا مايا
عادل بأعجاب : احلي مايا والله العظيم
مايا تضحك بمايعه
حسن بضيق : يلا يا عادل قوم عشان اتاخرنا
عادل وهو بيبص لمايا : استنا بس……… ماعرفنش ننجح ازاي من غير مذاكره
عبد الرحمن بضيق : انت هتصدق الكلام العبيط دا يا عادل …… قوم خلينا نمشي
مايا بغيظ : علي فكره انا بتكلم بجدا……..احنا بننجح وبتفوق كل سنه ……و من غير تعب
عادل بابتسامه : ازاي بقي يا قمري
مايا بدلع : احنا عندنا ناس …….اللي بتسرب لينا الامتحان ……بندفعلهم وهم بيدونا الامتحان ……….بأجابته كمان…… ليلة الامتحان نحفظ اللي اجابه وبس……… وبنجح ونبقي من الاوئل كمان
حسن بغضب : بس دا اسمه غش …….وحرام عليكم انتم بضيعوا مجهود ناس واهالي…….. طلع عنيهم طول السنه مع ولادهم مصريف ودروس……. وتيجوا انتم بالغش تاخدي حقهم
واحد من الشله بتريقه : والله…… اللي ممعوش ميلزموش……. واحنا كمان بنتعب وبندفع اد كده ……من فلوسنا

في الوقت اللي كانو بيتكلموا فيه……… دخلت ميرنا وسمر وانجي النادي
انجي وهي بتشاور : مش دي مايا اخوتك اللي هناك………( وتبصلها وتضحك)….. هي اختك مقيمه في النادي علي طول كده ….
ميرنا بضحك : 24 ساعه في النادي مابتروحش البيت
سمر باستغراب : ايه دا ……..هو مش اللي واقف مع اخوتك ……… حسن اخو ريم
ميرنا بضيق : ايوه يا ستي هو اخو زفته…….بعد ما سرقو فلوس عمر. …..اشترك ليه هنا في النادي……. وبيلعب كوره قدم في فريق الناشئين….
سمر ببتسامه خبيثه : هو صاحب اختك
ميرنا بعدم اهتمام : تقريبا…….. شوفتهم بيتكلموا سوا كام مره …….اصله اشتهر في النادي اوي…….. ( وتضحك اوي)…. وانا ختي بتحب تقرب من العيال المشاهيره دي….. تتسلي بيهم شويه…. واول ما يظهر عيل مشهور تاني…..ترمي القديم وتمسك الجديد

سمر بضحكه عاليه وخبث : دا كده احلاوت اوي……. دا احنا الدنيا متسهل معانا جدا
ميرنا بعدم فهم : تقصدي ايه
سمر بمكر : بكلم علي اللي طعم……. اللي هنجيب بيها القطه جوه القفص
ميرنا بخبث : يابنت اللعيبه….. دماغك دي ايه الماظ
سمر بضحك : والله انتي اللي طيبه ومظلومه……… وامك دعيلك و الخطه بتتسهل لينا
ميرنا : طيب و هنعمل ايه
سمر ببتسامه : كل اللي عليك…….. تعرفيلي ميعاد تمارين الواد اخوها امتي…… وسيبي الباقي عليا

حسن بنرفزه : احنا هنمشي يا عادل……… خليك انتي قعد وسط الهيافه دي……… يلا يا عبد الرحمن
وياخد عبد الرحمن ويمشي وعادل يقف

عادل بابتسامه : متزعليش يا قمر…… هو حسن قفل كده …… بس هو انا ممكن اخد تلفونك واكلمك
مايا بدلع : شور
عادل ياخد رقم تلفون مايا…… ويديها رقم تلفونه… ويجري يلحق حسن وعبد الرحمن

ويفوت يومين ……ويوم عيد ميلاد ساندي……. اللي كان يوم جمعه …….خرجت ريم بدري …….قبل ما يرجعو من الصلاة و محدش يعرف هي راحت فين
الساعه 2 والكل متجمع في الجنينه
عمر بضيق وقلق :ازي يعني تخرج …….ومتقولش رحه فين
امل : اكيد راحت تشتري حاجه …..وزمانها جايه
عمر بخوف : طيب ما بتردش علي تلفونها ليه ………ما تقي عمله تتصل بيها من بدري
ماجده : الغايب حجته معه يابني……. والبنت متاخرتش يعني……. دي هي يادوب بقالها ساعه
عماد يميل علي شريف وبصوة واطي : هو ايه النظام…اخوك ماله قلقان كده ليه
شريف ببتسامه : الحب يا عمده…… الحب بهداله بعيد عنك
عماد بضحك : يا راجل ……وانا بردوه عمل اقول….. هو الواد مالو ….. بس بصراحه زؤقه في الجون
شريف بضحك : طب اسكوت….. ليسمعك ساعتها مش هنعرف نلم جثتك
عماد بضحك : ياساتر يارب…… لا يا عم نسكت احسن
عمر بقلق : طيب حسن ميعرفش راحت فين
شريف بضحك : يابني اهدي…….. وبعدين ما حسن راجع معانا …….من الصلاه …… ومايعرفش انها خرجت ……وطلع يذاكر
ووهم بيتكلموا تدخل ريم …..ومعها هديه ساندي
هاجر بفرح : ريم جت ريم جت
الكل يلف ويبص علي ريم ……اللي مسكه في ايدها …..وساندي تنزل جري من علي رجل امل…… وهي بتصرخ بفرحه…….. وتجري علي ريم

تفتكره ايه هي هديه ريم لساندي…….. واللي كانت طلبتها منها ا قبل كده …….وقالتلها دا سر ……….وتفتكره خطت سمر و ميرنا …….هتنجح نعرف الحلقه الجايه ان شاء الله

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
نبضات قلب الأسد الفتاة والشخابيط