قصص

قصه شمس المعارف (كامله)

فيه شعره بين العقل والجنون بين الحقيقه والخيال بين الحلال والحرام بين الصح والغلط واكيد ربنا ميزنا بالعقل عن سائر المخلوقات مش من فراغ لا.. ده عشان نفكر قبل ما ناخد قرار ممكن يهدم حياتنا
…..
الوحده والعزله والبعد عن الناس بيعملوا كتير بيتحكموا في شخصيه الانسان زي ما اتحكموا في شخصيتي دلوقتي…. الكتاب قدامي ياما قريت عنه ياما اتحذرت منه… لكن انا قررت خوض التجربه فتحت الكتاب وابتديت اقرأ لكن كان صعب عليا القرايه حروف مقلوبه دواير واشكال مش فاهم منها حاجه… لكن فجأه حسيت راسي بتتقل وعينيا بتزغلل وشوفت حاجه زي دخان كثيف ومنه ظهر احسن وصف ليه ان ده الشيطان ليه قرون وشه احمر وكان بيطلع منه صوت يخوف زي صرخه مكتومه… وطبق بايديه الي كلها حوافر علي… رقبتي ها ها هموت…. صحيت من النوم لقيت الكتاب مفتوح جمبي هو انا نمت امتي وازاي ببص جنب الكتاب وكانت المفاجأة
…..
#شمس_المعارف
(شيطان الموت)
#الجزءالاول
العمر عدي في لمحه.. خرجت من السجن بعد ٢٥سنه اتسجنتهم بسبب جريمة قتل…. ياتري اهلي هيتقبلوا خروجي من السجن.. ابني وحشني اوي.. محدش جيه استقبلني من اهلي هما اكيد برضو نسيوني… ركبت عربيه اجره ووصلت بيتي بعد نص ساعه خبطت علي الباب مره واتنين لحد ما اتفتح وكان الي فتحه شاب في العشرين من عمره… اكيد ده سيد ابني… قلي ايوه نعم انت مين… انا نوح العدوي انا ابوك يا سيد… ابويا.. الولد كان مش عارف ينطق من المفاجأة حضنته وفضلت ابكي وحشتني يا سيد.. لكنه زقني وقلي انت مش ابويا انا ابويا مات… لا يبني انا ابوك انا ابوك…. رد عليا ابويا الي قتل اخوه مش انت قتلت عمي ولا انا غلطان.. قلي يبني عمك اختفي لحد يومنا ده ملقيوش جثه عمك بس حتي لو كنت قتلته يستاهل عمك ده خاين خاين…. رد عليا اسكت انا مش عاوز اسمع منك حاجه تاني… لا لازم تسمع وانا لازم اتكلم يبني…. اتفضل عاوز تقول اي.. عاوز احكيلك علي الي حصل والحكم ليك يبني اعتبرني مش ابوك اعتبرني واحد بيفضفض معاك …. احكي لما نشوف اخرتها…. قعدت وانا بقوله انا اسمي نوح العدوي كنت شاب طايش زي كتير من الشباب من الي غاويين سهر وخروج كنت متجوز والدتك وانا مكنتش بحبها اتجوزتها عشان ارضي ابويا وخلاص كنا عايشين في البيت ده بيت العيله وكان ليا اخ وحيد اسمه تامر… كنت ملموم علي شله فاسده كانوا ٣ وانا رابعهم فؤاد وعلي وطارق احنا الاربعه كنا بنعمل كل حاجه غلط ممكن تتخيلها كنا عايشينها بالطول والعرض فسح وخروجات وبنات…. لحد ما في يوم لقيت فؤاد جاي يقابلنا وجايب معاه كتاب كان شكله غريب وقال عارفين الكتاب ده ردوا عليه علي وطارق اه طبعا ده اخطر كتاب سحر علي وجه الارض… كتاب شمس المعارف سمعت عنه يا نوح؟
ها اه طبعاً بس الكتاب ده بيسبب اذيه كبيره يا جماعه… ضحك فؤاد وقلي اذيه اي يبني ده كنز وبعدين انا قريت فيه ومحصلش اي حاجه… خده اقراه بس ترجعهولي… رديت عليه بقلق لا لا انا مش عاوزه… التلاته ضحكوا انت خايف ولا اي اه يا جبان… عشان يبطلوا تريقه وافقت واخدت الكتاب وقولت هقراه هيحصل اي يعني…. رجعت البيت لقيت مراتي سماح بتقولي انت كل يوم هتتأخر كده… قولتلها انا مش فاضي للزن والكلام ده…. ودخلت نمت تاني يوم كنت حاسس اني تعبان ومكنتش عايز انزل من البيت…. لكن انت كنت شغال تبكي وانا كنت عايز اقري الكتاب علي رواقه… اخدت الكتاب وروحت بيتنا القديم وده بيت في اخر البلد بيت معزول شويه عن الدوشة… وبرغم انه الوحده والعزله والبعد عن الناس بيعملوا كتير بيتحكموا في شخصيه الانسان زي ما اتحكموا في شخصيتي دلوقتي…. الكتاب قدامي ياما قريت عنه ياما اتحذرت منه… لكن انا قررت خوض التجربه فتحت الكتاب وابتديت اقرأ اول صفحه كانت عباره عن رسالة تحذير ( قبل ان تقرأ هذا الكتاب عليك بالحذر ان هذا الكتاب سيقلب حياتك رأسا على عقب ستري الجحيم بأعينك انت امام الفرصه الاخيره للتراجع)
قلبت الصفحه لكن كان صعب عليا القرايه حروف مقلوبه دواير واشكال مش فاهم منها حاجه… لكن فجأه حسيت راسي بتتقل وعينيا بتزغلل وشوفت حاجه زي دخان كثيف ومنه ظهر احسن وصف ليه ان ده الشيطان ليه قرون وشه احمر وكان بيطلع منه صوت يخوف زي صرخه مكتومه… وطبق بايديه الي كلها حوافر علي… رقبتي ها ها هموت…. صحيت من النوم لقيت الكتاب مفتوح جمبي هو انا نمت امتي وازاي ببص جنب الكتاب وكانت المفاجأة… ضافر او مخلب من المخالب الشيطان ده كانت جمب الكتاب يعنى اي يعني مكنش حلم حسيت نفسي بترعش وبتنفض علي السرير…. قومت دخلت الحمام غسلت وشي وطلعت واتصلت بفؤاد…رد اي يا نوح اي الاخبار… الله يخربيتك بتقولي قريت ومحصلش حاجه…. قلي وانت حصلك اي… قولتله مش مهم بص يا عم تعالي خد كتابك وخلاص…. اخدت الكتاب ورجعت البيت… كانت الساعه ١٠بليل والوقت ده في الشتا الناس بتكون في بيوتها… قبل ما ادخل البيت لاحظت حد واقف في اخر الشارع متخشب وموجه نظره ناحيتي.. قربت منه فضلت اقرب وهو لسه واقف مكانه واول ما قربت لقيت نفسي برجع لورا وبجري…. كانت الحدقه بتاعت عينيه واسعه جدا ولاحظت ان كف ايده مقطوع وبيسيل منه دم…. منظر مقرف…. جريت علي البيت دخلت وقفلت علي نفسي الي انا شوفته ده اعوذ بالله….. دخلت اوضتي استخبيت تحت الغطا زي العيال الصغيره…. ونمت نمت نوم عميق صحيت علي صوت مراتي بتقولي اصحي الساعه ٢الضهر انا نمت ازاي كل ده مش عارف…. قومت ودخلت الحمام وغسلت وشي كان الغدا جاهز اتغديت مع والدتك ونزلت عشان اقابل الشله واخدت معايا الكتاب… وصلت لقيتهم واقفين في الشارع… قولت لفؤاد خد يا عم الكتاب بتاعك اهو انا غلطان اني طوعتكم من الاساس…. قلي طيب اهدي شويه هات الكتاب واحكيلنا شوفت اي…. حكيت كل الي حصل معايا… رد عليا طارق اي ياعم التهييس ده…. انت اكيد كنت بتحلم اكيد سهرت معاهم في اليوم ده وشربت لحد ما اتسطلت ومبقتش شايف قدامي راجع البيت بتطوح… دخلت البيت مفيش حد صاحي عديت من قدام مرايا في الصاله ووقفت بصيت فيها وكانت المفاجأ
شوفت في انعكاس المرايا الكتاب علي الترابيزه.. بصيت ورايا وانا ببلع ريقي بالعافيه الكتاب موجود… موجود ازاي موجود ازاي… انا رجعت الكتاب ده لفؤاد… طلعت تليفوني بسرعه واتصلت بفؤاد مره واتنين مردش… قولت رجع رجع انا تعبان وعايز انام.. دخلت نمت محستش بنفسي لكني صحيت علي صوت غريب بينادي عليا…. نوووح.. نووح.. فتحت عينيا والدتك مكنتش جمبي… اتعدلت عشان اقوم لكن انا مش قادر اقوم عندي احساس بالعجز كأني اتشليت مش عارف اتحرك…. وبدأت اشوف الدخان تاني ونفس المخلوق ظهر تاني المره دي ركزت في شكله نحيف جسمه كله احمر ايديه ورجليه عباره عن حوافر سوده عنده قرون في دماغه… قولتله انت مين انت مين… جيت استعيذ بالله لساني اتشل واتلوي.. عاوز اتكلم مش عارف… وقلي بصوت اجش مش عارف انا مين انت الي فتحت ليا الباب اني ادخل حياتك ومفيش رجوع.. لقيت نفسي قادر اتكلم وقولتله انت انت عايز مني اي…. قلي انا جاي احققلك كل حاجه ممكن تكون حلمت بيها هعيشك في نعيم عمرك ما شوفته… قولتله وده مقابل اي قلي حاجه بسيطه تؤمن بيا انا.. انا وبس عليك بطاعتي…. جيت ارد عليه واقوله اني مؤمن بربنا لقيت لساني بيتشل تاني… ولقيت نفسي بتخنق ايده لفت حوالين رقبتي وقلي اخر مره تنطق اسمه انت هتؤمن بيا انا… انا وبس….. اصحي يا نوح أصحى.. صحيت علي صوت والدتك وهي بتقولي قوم مالك في اي…. فتحت عينيا اي ده انا كنت بحلم كنت بحلم… قومت عشان اخد دش دخلت الحمام كنت بغير هدومي وانا واقف قدام مرايا الحمام لاحظت علي رقبتي اثر لايد معلمه علي رقبتي زي اثار خنق… يعني اي يعني مكنش حلم.. اخدت دش وخرجت لقيت فؤاد بيرن عليا… رديت عليه ايوه يا فؤاد… قلي اي يبني انت رنيت عليا امبارح وانا نايم… اه كنت عاوز اسألك هو انا مش اديتك الكتاب امبارح… قلي ايوه بتسأل ليه… قولتله الكتاب عندي هنا… قلي عندك عندك ازاي طيب دقيقه استنيت لحد ما رجع وقلي الو يا نوح الكتاب مش موجود عندي هو رجعلك ازاي… مش عارف يا فؤاد انا شويه كده وهعدي عليك انت والشله… قفلت مع فؤاد وانا بفكر في الحلم الي شوفته ده لو كان حلم فعلاً… والدتك مخدتش بالها من الكتاب اخدته وحطيته في المكتبه الي في الصاله…. وخرجت عشان اقابل الشله وصلت لقيت طارق بيقولي اي يا عم وشك مخطوف كده ليه… حكيت الحلم الي شوفته التلاته ضحكوا عليا وقلولي قد كده الكتاب مخوفك مكناش نعرف انك جبان كده… لكن فؤاد قال بس الحاجه الي تحير بجد يا جماعه ان الكتاب رجع لنوح لوحده…. دي حاجه غريبه برضو…. محدش كان عنده اجابه لقيت تليفوني بيرن كانت والدتك رديت تاجي بسرعه ودلوقتي عشان عاوزاك ضروري… قفلت معاها ورحت البيت دخلت لقيت اخويا تامر قاعد وقلي انت جبت الكتاب ده منين انت اتجننت انت مش عارف الكتاب ده بيتقال عليه اي عارف كام واحد دماغه لحست واتجنن بسبب الكتاب ده… قولتله انا حر انا عارف مصلحتي فين انا مش صغير…. قلي كده طيب انا هاخد الكتاب ده ومش هتشوفه تاني…. جريت عليه وشديت منه الكتاب وهو يشد وانا اشد لحد ما الكتاب وقع في الارض وهو قلي اهو عندك… وبص لوالدتك وقالها وانتي لو كملتي معاه تبقي مجنونه خدي ابنك وامشوا من هنا… قولتله اطلع بره يا تامر ومتدخلش البيت ده تاني… لقيت والدتك بتقولي انا فعلا مش هعرف اعيش معاك انا وابنك لازم نعيش بعيد عنك انت مجنون…. ضربتها بالقلم علي وشها وقولتلها اخرسي خالص مفيش خروج من البيت واخدت الكتاب وقولتلها انا هسبلك البيت وماشي ومشيت رحت على البيت القديم تاني قفلت علي نفسي هناك وقعدت افكر مع نفسي… لقيت باب البيت بيخبط انا محدش يعرف اني هنا.. فتحت الباب كان تامر ومعاه الشيخ محفوظ ده شيخ الجامع وقلي انا جبتلك الشيخ محفوظ عشان تسمع منه وتفهم… قولتله انا مش عايز افهم حاجه خلاص امشي من هنا وخد الراجل ده معاك لكن انا لقيت الشيخ محفوظ باصص ورايا ومبرق… قولتله في اي انت باصص ورايا ليه… الشيخ قلي انت عملت اي انت حضرت اي الله يخربيتك… قولتله امشي من هنا يا راجل يا خرفان انت وقفلت الباب في وشهم فضل تامر يخبط لكن مرضتش ارد عليه تانى… دخلت الاوضه بتاعتي لقيت واحد قاعد علي الكرسي بني ادم عادي.. قولتله انت مين.. قلي انا لما بظهرلك بشكلي الحقيقي بتخاف وانا مش عاوزك تخاف… انت مين… قلي انا سيدك انا الي انت هتؤمن بيا مقابل النعيم وهتنفذ كل حاجه هقولهالك…. قولتله ولو رفضت… قلي معاد الرجوع عدي وفات خلاص انت معندكش اختيارت مكنتش عارف اقول اي… لقيته اتكلم وقلي تعرف انك صعبان عليا.. قولتله اشمعنا… قلي اخوك عامل نفسه حبيبك وبينصحك وجايب شيخ… لكن اخوك ده اكتر واحد بيضرك… قولتله بيضرني ازاي… قلي عمرك فكرت ان في علاقه بين اخوك ومراتك… قولتله انت بتقول ايه انت مجنون… لقيت نفسي بتخنق ونزلت علي الارض وقلي اتكلم بادب وانت بتتكلم عن سيدك لو امنت بيا هخليك تشوف كل حاجه… قولتله آمن بيك ازاي… قلي اسجدلي… اي… اسجدلي يا نوح ولك النعيم… قولتله لا انا مش هسجدلك انا بسجد لربنا…. زلزال حصل في البيت بمجرد ما قولت ربنا وهو اختفي… خرجت اجري بره البيت وانا سامع اصوات همس كتيره حواليا… رجعت البيت وانا بفكر في كلامه فتحت الباب وكانت الصدمه
…….
يتبع الجزء الثاني
#شمس_المعارف
(شيطان الموت)
#الجزءالثاني
لقيت اخويا في شقتي وبيتكلم مع والدتك افتكرت كلام المخلوق الي بيظهرلي مش عارف ليه… دخلت وانا عصبي جدا وانا بقوله انت بتعمل اي هنا وازاي تاجي وانا مش موجود اطلع بره… رد عليا وقلي انت اتجننت الي بتقوله ده.. ووالدتك قلتلي انت بتقول ايه…. تامر سابني وخرج مسكت والدتك من شعرها وقولتلها رد عليا كان بيعمل ايه هنا… شيل ايدك انت اتجننت بتمد ايدك عليا وبعدين اخوك طول عمره بيطلع عندنا وانت بتنزل تقعد عنده الي خلاك تعمل كده…. معرفتش ارد عليها سبتها وخرجت… اخدت الكتاب وفكرت اني اولع فيه رحت لفؤاد وقولتله انا تعبت يا فؤاد انا بشوف حاجات صعبه ميتحملهاش بشر… رد عليا وقلي وانا بقولك كل دي هلاوس حاول تهدي كده وتعقل وصلي علي النبي…. عليه الصلاة والسلام… انا خايف احرق الكتاب خايف من الي ممكن يحصل… فؤاد قلي هيحصل اي يعني هات يا عم انا هحرقه ولقيته دخل المطبخ وشغل عين البوتجاز وحط الكتاب عليها وقال خلاص يا عم الكتاب اتحرق اهو حصلت حاجه…في الوقت ده بدأت احس بصداع وقولتله انا مصدع وتعبان يا فؤاد انا هروح رجعت البيت لقيت والدتك لمت شنطه هدومها وعاوزه تروح بيت اهلها… قولتلها روحي اخدتك معاها ومشيت وفضلت قاعد في البيت بفكر..لكن تليفوني رن كان طارق رديت عليه ايوه يا طارق…. الحق يا نوح فؤاد شقته بتتحرق طلعت اجري من الشقه علي بيت فؤاد بجري وفيه صراخ مش قادر اتحمله جوه دماغي… وصلت العماره الي ساكن فيها كان الاسعاف والمطافي تحت العماره… ومطلعين جثه متغطيه بملايه جريت عليها وكشفتها.. تكفي بشاعه المنظر الي شوفته جثه فؤاد متفحمه محدش عارف اي الي عمل كده فيه غيري…. بعد اجراءات كتير من مستشفى ودفنه رجعت البيت مش شايف قدامي حزين علي واحد من اعز اصحابي مات… دخلت الشقه وقعدت وانا مش عارف اتحكم في نفسي فضلت ابكي لكن الي لفت نظري الكتاب… ايوه الكتاب رجع تاني… صرخت وانا بقوله انت مش اتحرقت رجعت تاني ازاي… سمعت صوت ضحك من ورايا بصيت كان قاعد علي كرسي بشكله البشري العادي وقلي محدش يقدر يحرق الكتاب ده يا نوح الكتاب ليه حارس…. انا حارس الكتاب الي بحميه…. قولتله انت مين سبني في حالي وابعد عني انت عايز مني اي…. قلي منا قولتلك تآمن بيا وهعيشك في نعيم…. قولتله مش عايز النعيم بتاعك انا معرفكش…. قام من مكانه ومسكني من كتافي خلاص مبقاش بمزاجك انت الي فتحت الباب..طيب انت مين انا عايز اعرف قلي انا سيران انا شيطان الموت…. يلا انزل واسجد لسيدك ومولاك….. لا لا انا مش هعمل كده مش هعمل كده اعوذ بالله من الشيطان…. لسه مكملتش الجمله لقيت نفسي بترفع من علي الارض بأشاره من صباعه بتهبد علي الارض وبدأت ملامحه ترجع للملامح البشعه من تاني..في اللحظه دي الباب خبط وهو اختفي قومت واتحاملت علي نفسي وفتحت الباب كان طارق وعلي وقلولي يلا البس عشان نروح عزا فؤاد.. دخلت لبست ورحنا العزا فضلت قاعد شويه صوت القرآن كان مخلي صداع فزيع في دماغي…. وسمعت صوت همس في وداني قوم شوف مراتك بتعمل ايه عند اخوك في بيته… سبت العزا بشكل بايخ وطلعت اجري علي البيت ووصلت البيت لقيت والدتك خارجه من شقه اخويا تامر… انتي كنتي بتعملي اي جوه بتخونيني انا وانزلت فيها ضرب.. لقيت تامر طالع وبيقولي انت بتعمل اي انت مش طبيعي مراتك كانت جايه لمراتي عشان تعبانه ادخل شوفها لو مش مصدق… قولتله اه مش مصدق انا هق. تلك يا تامر صدقني هق.تلك…. والدتك طلبت مني الطلاق ورجعت بيت اهلها… واخويا قطعني تماما بعد الفضيحه الي عملتها وسيرتنا بقيت علي كل لسان…. خلاص قدري بقا الكتاب اخدته وسبت البيت ده ورحت البيت القديم عزلت نفسي هناك وقعدت فوق الشهر مش بكلم حد مش بعمل حاجه غير اني بقرأ في الكتاب بشوف اهوال بشوف سيران ومش سيران وحده كنت بشوف مخلوقات كتير غريبه حالتي ساءت عينيا ظهر تحتها هالات سوده شعري ودقني كبروا.سيران كان بيظهرلي كل يوم ويطلب مني نفس الطلب ورغم كل الي بعمله رفضت طلبه.. لحد ما في يوم لقيت فيه خبط ورزع علي الباب… فتحت كانت الشرطة وقبضوا عليا مش عارف ليه… بعدها عرفت ان اخويا تامر متغيب عن البيت بقاله شهر وان لما المده وصلت شهر قالوا اتق..تل او جراله حاجه وان مرات تامر والجيران شهدوا عليا اني هددته بالق.تل…. فضلوا يحققوا معايا ليل نهار وانا بقول مقتلت. هوش والله ما اعرف حاجه ورغم انه مفيش جثه لكني اخدت حكم 25 سنه واتقال اني قت. لت اخويا… هي دي الحكايه يا سيد انت ساكت ليه يبني.. الباب خبط قولتله خليك انا هفتح.. فتحت الباب لقيت واحد من لبسه دكتور وقلي اخبارك اي النهارده اخدت العلاج قولتله علاج علاج اي انا كنت جاي لسيد ابني بتكلم معاه شويه…. قلي سيد مين.. قولتله سيد ابني…. قلي اه يبقي انت ما اخدتش العلاج… قولتله علاج اي انا مش فاهم حاجه… قلي اهدي وانا هفهمك.. قولتله اهدي ازاي ما ترد علي ياسيد… ببص ورايا ملقتش حد انا في اوضه اشبه بأوض المستشفيات… قولتله انا فين… قلي اهدي عشان احكيلك انت معندكش ولاد لانك ببساطة مش متجوز انت كنت عايش لوحدك وبتحب العزله لحد لما واحد صحبك جبلك كتاب خطير عن السحر قريت فيه وللاسف انت بقيت تشوف هلاوس واختلقت قصه لنفسك وانك متجوز ومخلف وقت. لت اخوك واتسجنت لكن لا انت عارف ان اخوك تامر هو الي جابك المستشفى… كنت باصص للدكتور بصه المجنون… الدكتور قلي انا هسيبك ارجع الاقيك اخدت الدوا…. حطيت ايديا علي دماغي وفضلت ابكي لكن سمعت صوت بيقولي شوفت نهايتك لو كنت آمنت بيا كان زمانك في نعيم لكن دلوقتي انت غرقان في الجحيم غبي انت بني آدم غبي
وفضل يضحك… اما انا جالي انهيار عصبي وادوني حقنه مهدئه لسه مش مصدق الي انا فيه… لكن نصيحه بلاش تبعدوا عن ربنا قربوا البعد عن ربنا اخرتوا وحشة

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
نبضات قلب الأسد الفتاة والشخابيط