مرحباً بكم أصدقائي وأحبابي عاشقي القراءة والقصص والروايات حيث نغوص اليوم مع رواية رومانسية مصرية كاملة جديدة للكاتبة آية الرحمن والمليئة بالعديد من الأحداث المثيرة والمتشابكة فى إطار إجتماعى , وموعدنا اليوم علي موقع قصص 26 مع الفصل الرابع والثلاثون من رواية بنات عمى بقلم آية الرحمن .
رواية بنات عمى بقلم آية الرحمن – الفصل الرابع والثلاثون
رواية بنات عمى بقلم آية الرحمن – الفصل الرابع والثلاثون
بعد مرور وقت طويل واشهر علي ابطالناا الذى دام الحب هو مصدر قوتهم
اذداد الحب بين مالك وحور ومشكاستهم التي لاتخلو وعناد حور الدائم وهدوء مالك المعتاد اقترب مالك من عمر حتي اصبحوا اصدقااء وكذالك سيدرا التي يعشقها مالك الي حد الجنون انها طفلة الصغير التي تشبة والدتها الي حد ما .. وسعاده حور بقرب مالك وعمر
اشرقت ومعاذ عايشين مع بعض في حب وسلام وحمل اشرقت بيكبر وفرحتها متتوصفش ومعاذ دايماا مبسوط وسعيد وهو شايف اشرقت مبسوطة
كريم ومكة حياتهم زى ماهيا ضحك وهزار وحب ومقالب لا تخلو منهاا يزيد حبهم وتمسكهم ببعض
وائل قرب من نتاياا لدرجة انهم بقوا صحاب ودايما يتكلموا ف الفون ولما نتايا بتبقاا مضايقة بتكلم وائل وبتحكيلة ع الجواهاا ووائل اعتبرها جزء مهم من حياتة وبحكلها عن يومة كان عامل ازاي بحلوة وبمره
نتاياا كانت بتبقاا مبسوطة من قرب وائل ليها وحنانة عليها وانوا بيشاركها يومة وفرحة وحزنة واهتمامة الزيادة بيهاا ودعت ربناا ان يكون من نصبها لانها خلاص حبتة وحسم الامر
جاسر عمل بنصيحة مكة وبدء يتقرب وحدة وحدة من علا وكانت دايماا صداه وجاسر مستسلمش وفضل عند موقفة وقرر انوا هيخليهاا تحبة اذا برضاها او غصب عنهاا وفضلوا علي الحال دا حتي الان بس علا بدأت تتشد لية وبقت بتحس بمشاعر حلوة من نحيتة بس لسة حاتم مسيطر علي شوية من قلبها بس متنكرش ان جاسر هو البقاا مستحوز علي عقلها وقلبها الفترة الاخيرة لدرجة انها مبقتش تفكر في حاتم
ناني وشاهي لسة زي ماهما بيخططوا يوقعوا معاذ ورائد بس للاسف دايماا خططهم فاشلة وحبهم بيزيد اكتر واكتر وثقتهم ملهاش حدود
هناء دايما بعيد عن امها وشاهي ودايما بتدعلهم ان ربنا يهديهم ويدلهم علي الطريق الصحيح وتدعلي لمعاذ ان ربناا يسعده مع مراتة
رائد ودالياا خلفوا معاذ الصغير الهو دلوقتي عنده خمس شهور وبيحب معاذ الكبير جدا ومعاذ بيحبة برضة ومتعلق بية جامد وبعتبرة ابنة ورائد وداليا عايشين في سعاده وبدعوا ان ربناا يدمها عليهم العمر كلة
محسن دايماا بحمد ربناا ان شايف قدامة احفاده مبسوطين في حياتهم ودعي لهم ان السعاده تبقاا مدي الحياه وميفرقهمش اي مكروه
@@@@@@@@@@@@@@
في فيلا معاذ في غرفة ناني كانت تجلس علي ومعاها شاهي
ناني…. اسمعيني يابت انتي وركزي معاياا انهاردة هنفذ هدفناا والاحنا جايين عشانة
شاهي …. هنعمل اي ياماما مااحنا مقدرناش نعمل حاجة لداليا واهي دلوقت ابنها معاهاا اهي وكمان هنخلص ع التانية وبكدا نبقا ضربنا عصفورين بحجر واحد
شاهي … تمام قولي الخطة
ناني … او مادالياا تنزل تحت انا هطلع اخد والواد واسلمة للراجل الواقف تحت ومستني اشارة مني وهكسر الشباك الباب باي حاجة عشان تبان انها خطف عادى واننا ملناش دعوة بيهم وانتي بعدهاا تمشي تروحي المكان القولتلك علية وتخلي الواد معاكي وتحت عنيكي اما التانية بقاا فاسبيها علياا انا هخلص منها ومن ابنها اللي لسة مشفش الدنيا دا وارتاح منها خالص
شاهي بتوتر وخوف … مابلاش ياماما انا خايفة وبعدين هتستفادى اي من دا كله
ناني … ومين قلك اننا مش هنستفاد بالعكس هنستفاد كتير كل حاجة هتبقاا بتاعتناا ونعيش بقاا
شاهي … لية ياماما هو احنا مش عايشين بابا الله يرحمة سبلنا اليقضينا وزيادة ويعيشنا مرتاحين العمر كلة
ناني بغضب وهيا تجذب شاهي من شعرها …. لا بقولك اي يابت انتي اتعدلي كدا واتظبطي انتي هتعمليلي زي المحروسة اختك مش كفاية اني مستحملاكي انتي واختك ومستحملة قرفكوا وتربيتكوا من وقت ماكنتوا صغار واعتبرتكوا ولادي مش ولاد صرتي الله يجحمها بقاا مطرح ماراحت وانتي مسمية شوية الملليم اللي المحروس ابوكي سايبهم دول فلوس اتعدلي كدا ونفذى القولك علية زى الشاطر عشان انتي عارفة انا ممكن اعمل فيكي اي. وانتي فهماني كويس ياشاهي
شاهي ببكاء … ابعدي عني بتوجعيني وزقتهاا جامد حررت نفسها منها … انتي اي شطانة يارتني ماسمعت كلامك ولا مشيت وراكي وكنت سمعت كلام اختي لكن انا غبية ومتخلفة اني اعتبرتك ام بجد مش مجرد مرات اب فكرتك هتكوني ام بجد لكن يخسارة الله يسامحة بقاا بابا هو البلانا بيكي اذا كان انتي مش باقية علي اهلك هتبقي علينا ازاي
ناني وهيا تمسكها من شعرها مرة اخرى وتلوية علي يديهاا وتجذبها نحوها… هقطعلك لسانك دا ياام نص لسان انتي مبقاش غيرك عشان تعلميني اعمل اي ومعملش اي وبعدين خدي هنا انتي بتعملي عقلك بعقل بنتي انا انتي بنت ضرتي المبطقهاش لكن هناء بنتي انا فامتحوليش تقارني نفسك بيها لان مفيش وجه للمقارنة مابنكم انتي بنت الخدامة وهتفضلي طول عمرك كدا لكن هناء بنتي امها بنت اسياد الحسب والنسب لكن الخدمين هيفضلوا خدمين طول عمرهم واجبهم ينفذوا الاورامر وبس سامعة يابت وحدفتها ف الارض جامد .. انا الغلطانة من الاول اني عملتك كويس وعملتك هانم بس عشان كنتي بتسمعي كلامي لكن هتعصيني وتخرجي عن طوعي هعرفك مقامك غوري من وشي وانا هطلع اجيب الواد
شاهي وهيا تقف …. هههههه والله وظهرتي ع حققتك الوسخة وانا اصلا كنت عارفة بكل الهتعملية والكل دلوقتي عرف حققتك وانتي العترفتي بنف
رواية زواج لم يكن في الحسبان الفصل الاول
سك سلام ياما اقصدي يامرات ابوياا
دخل الجميع وهم ينظرون لها بقرف اما هناء فكانت الدموع تأخذ مجراهاا لتقترب منها وتتحدث بصوت عالي يعبر عن مدي الوجع الذي يوجد بقلبها …. لية .. لية تعملي كدا شوفتي اخرت البتعملية وصلنا لفين شوفتي طمعك وجشعك واننينتك وصلتنا لاي خسرنا كل حاجة كرهتي الكل فيناا حتي دول وشاورت ع معاذ ورائد والواقفين …دول الكانوا باقيين لينا بعد الحصل هيقطعوا علقتهم بينا زى غيرهم استفادتي اي دلوقتي بعد كل دا الكل بعد عنك وكرهك واولهم انا بنتك بتعايري شاهي عشان امها خدامة اهي الامها خدامة دي هتقدر ترفع راسها بفخر ع امها قصاد الناس انما انا الامي بنت الاسياد مكسوفة اصلا اني اقول عليها امي لحد قالت جملتها الاخيرة بصراخ
ناني بصوتي جمهورى وعصبية … اخرصي ياقليلت الادب وصفعتها بقوة .. هيا دي تربيتي ليكي ياهناء تعلي صوتك ع امك قدام الناس
هناء بسخرية … طبعا برستيجك ميسمحلكيش بكدا طول عمرك عايشة تظلمي وتنهبي ودوسي ع دا وع دا بس كنت لازم تعرفي ان مسيرك في يوم تلاقي اليقف في وش الظلم دا انتي اي دا حتي كلمة شطان شوية عليكي اتعظي بقاا متعظتيش لما ربنا انتقم منك فياا وجة زبالة اغتصبني ودمرني متعظتيش لما عملت حادثة وكنت بين الحيا والموت بس هتتعظى ازاي منك لله ياشيخة حسبي يالله ونعم الوكيل من الحظة دي وقدام اهلك كلهم انا بقطع علاقتي بيكي انا ابويا مات وسابني عيلة وامي كمان ماتت وانا واختي هنعوض بعض عن كل حاجة وراحت اتجاه شاهي الواقفة ودموعها ع خدها وسحبتها وخرجت
ناني كانت واقفة مصدومة وفجأة حست بنفسها. وعرفت ان الكانت بتعملة كلوا غلط وفعلا بنتها معاها حق خسرت كل حاجة
ناني ببكاء وصوت عالي … هناء متعمليش فيا كدا انا امك وهفضل امك شاهي انا امك الربتك تعالوا هنا مش بعد التربية دي هتسبوني وتمشوا انا عايشة عشانكوا انتوا شااهي انا امك ياشاهي انا الربيتك الخدامة سبتك ليا انا الربيتك ثم جلست ع الارض بتعب انا امك ياشاهي امك
كان الجميع ينظر لها بحزن وعتاب
وقفت ناني مره اخرى واقتربت من سحر … سحر انتي كمان مش هتتخلي عني
سحر بعدت نظارها الاتجاه التاني …. معاذ انا عمتك البتحبك رائد انا
سحر بشموخ وقوة … اطلعي برو بيتي وحياتي ياناني انا استقبلك هنا عشان خاطر جوزي لكن توصل انك جاية تخربي حياتنا وحياه ولادي اهو دا المسمحش بية اتفضلي
ناني … بس
سحر … اتفضلي بدل ماانادي الامن
خرجت ناني ولا تعلم الي اين تذهب
سحر بندم وهياا تتوجه من داليا واشرقت … ممكن تسمحوني ع العملتة فيكم انا بس عشان بحب ولادي وحسيت انكم خدتوهم مني كنت بعمل كدا لكن انا عمرى ماكرهتكم يالعكس كان دايما فيكوا حاجة يتخليني احبكم غصب عني
اشرقت وهو تمسح دموعها … احنا اصلا عمرنا مانزعل منك ياماما لان مهما عملتي فينا بنحبك برضة
دالياا .. ويعدين متعمليش كدا احنا اتعودنا علي حمتنا القوية والشديدة ههههههه
سحر بدموع … ربنا يباركلي فيكوا يسعدكوا
اشرقت … ويباركلنا فيكي ياقمر انتا
سحر … امال معاذ فين عاوزه اشيلة
داليا … بس كدا اتفضلي وادتها معاذ وقعد الكل في فرحة
معاذ … اي رأيك ياماما تطلعي حج السنادي
سحر بدموع فرحة .. بجد ياحبيبي ياريت دا انا نفسي ازور الكعبة
رائد بأبتسامة … تمام جهزى نفسك بقاا
سحر … انا جهزة من دلوقت
ضحك الجميع وقضون وقتهم في سعادة
@@@@@@@@@@@@@
في قصر الصيااد
كانت العاىلة تجلس جميعها ومعهم مكة وكريم
كريم …. هههههههه بس بقاا ياض هديك في وشك وربناا وانتا رخم زى ابوك
عمر عيط وراح عند ابوه ( عمر وسيدرا بقوا بيمشوا )
مالك وهو يحمل عمر …. تعالي ياحبيبي سيبك منة دا متغاظ مكمننا بقينا صحاب
كريم بغيظ … لا والله طب احلف
حور …. هههههههههه غريبة والله عمر بعد عنك وبقاا قريب من مالك وسيدرا بقت بتحبك انتا
مالك …. اهو دا الا انا خايف منة بالله عليك ياكريم انا عاوز البت تبقاا دكتورة مهندسة حاجة كدا
كريم بحدية … متقلقش سيدرا هتبقاا اكبر دكتور
مالك …. الحمد لله
ليكمل كريم … في السفالة
لينقض علية مالك ويلكمة ويأخذ سيدرا منة
كريم … ههههههههه خلاص بقاا والله مالياا دعوة بيها تاني
مكة … احمممم سكوت عشان عندي ليكوا خبر حلو
كريم … خبر اي دا اوعي تكوني هتعملي العشان انتي النهاردة
مكة بغيظ وهيا بتخبطة ف كتفة جامد … عشا اي اسكت وانتا تعرف
مالك … ماتسك يالا خلينا نعرف
حور …. انجزى بقاا الفضول هيقتلي
مكة وهيا تنظر لهم وهم ينظرون لها مستنظرين الخبر لتقول بفرحة وجنون … انا حاااااامل
صدم الجميع من الخبر وعدم الاستيعاب
مكة بتوتر من نظرتهم … مالكم ياجماعة في اي
كريم وهو بقترب منها بهدوء وعلي وجهة علامة الاندهاش …. عيدي تاني كدا قولتي اي
مكة بتوتر وخوف …. بقول ان انا حامل
ولم بجيب كريم بأي كلمة بل يحملها بفرحة شديدة ويدور بهاا في مكان … بحبك ياامكة بحبببببببك
مالك …. ههههههههههه اي ياعم انتا احنا واقفين عيب كدا نزلها بقاا
كريم وهو ينزل مكة ويحضنها …. والله براحتي الغيران ممنا يعمل زينا خليك في حالك وبطل رخامة
مالك وهو يسحب مكة من احضانة … ماشي يااعم الظريف سبها بقاا خلينا نبركلها ليكمل بأبتسامة … الف مبروك
مكة بفرح وهيا تحتضنة … الله يبارك فيك يامالك انا مبسوطة اوي
مالك وهو يقبل رأسها … يارب دايما تفضلي مبسوطة
كريم وهو يجذب مكة اليه … اي ياعم دى مراتي متبسهاش لو سمحت وانتي مقضيها احضان وانا واقف
مكة … دا مالك ياكريم
كريم وهو يقلد صوتها … دا مالك ياكريم يعني اي مالك يعني
مالك … في اي يالا ماتسكت بدل مااسكتك
كريم … احم. خدوا رحتكم انا كنت بهزر
ضحك الجميع علي كريم وقاموا بالمباركات لمكة وكريم وقضوا اليوم في سعادة غامرة
@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء
علا …. نفسي اعرف انتا جيبني فين
جاسر … اصبري بس دقيقة وهتعرفي كل حاجة بااااس ادينا وصلناا انزلي بقاا
علا بعند …. لا مش هنزل غير لما اعرف انتا وخدني فين
جاسر بأبتسامة … خلاص خليكي قااعدة ونزل وراح نحيتها وفتح باب العربية ونزلها
علا بغيظ…. علي فكرة بقاا انتا رخم
جاسر بأبتسامة وبرود … عارق تعالي بقاا ومسك ادها وسحبها وراه
علا … عااااااااا رخم ومشيت معاه
ودخلوا مكان كان كلوا مضلم
علا بخوف … نهارك اسود انتا جايبني فين يابني ادم انتا
جاسر بهدوء …. هششششششش متخفيش اسكتي وفجأه اتت اشعة ضوء حمراء من بعيد انارت المكان
نظرت علا بزهول من منظر المكان بينما نظر لها جاسر بأبتسامة وحب
المكان كان عباره عن مكان واسع مزين باالاضواء الؤاقية والشموع في كل مكان وبلالين ع الارض وورد احمر مالي الارض كلهاا وناس كانت واقفة اول مادخلوا عزفوا ميوزك كان تحفة الصراحة ( كان نفسي اكون موجودة 😂😂😂😂😂😂😂😂)
علا بزهول …. اي دا
جاسر بحب وهو ينظر في عيناهاا…. علا انا جبتك هنا عشان اقولك علي حاجة في قلبي ليكي من زمان من اول يوم قبلتك فية عند كريم بجد غيرتي جواياا حاجة انا طول عمرى عايشها بطيش لابأمن بحب ولا جواز ودايما بقول ان الحب دا جنون وان الشخص البيحب دا مجنون فعلا بس عرفت قيمة الحب دا لما شفت واتعلقت بيكي مبقتش افكر في حد غيرك عارف ان انتي كنتي بتحبي حد قبلي بس بتمنا انك تديلي فرصة واحده بس اثبت فيها حبي ليكي
نظرت علا الي الارض بخجل دون ان تتحدث
جاسر … انا مش عاوز منك اجابة دلوقت هسيبك براحتك لحد ماانتي بنفسك تحسي انك بقيتي بتحبيني وتيجي تقوليلي زي ماقولتلك
هزت علا راسها بكسوف وابتسامة
ابتسم جاسر وارتاح قلبة ثم تحدث بحب
…. يعني انتي موافقة تديني فرصة
هزت علا رأسها مره اخري بخجل
جاسر بأبتسامة وهو يمسك يدها … تعالي معايا
علا … هنروح فين
جاسر … هطلب ايدك من ابوكي حالا
علا بزهول … جاسر انتا مجنون
جاسر بحب … اه مجنون بيكي اخلصي بقاا
علا بأبتسامة ….وصوت واطي ههههههه مجنون. بس بحبك
@@@@@@@@@@@@@@
في مكان اخر في كافية كان يجلس وائل ونتاياا مثل العاده يتحدثون ويمزحون وتضحك نتايا بشده علي نكات وائل حتي اوقفت ضحك عند سماع كلمتة
وائل … بحبك
نتاياا بصدمة … شو
وائل بحب وهو يمسك يديها … بحبك اوي يانتايا بحبك من زمان من اول ماشوفنك وبحبك بجد مش تسلية وعاوز اتجوزك انا مش عارف انا حبيتك امتا وازاي ولية واشمعنا انتي بذات بس كل المتأكد منة اني ببقا مبسوط وانا معاكي انتي بحس اني واخد راحتي في كلامي حركاتي من الاخر بنسي نفسي وانا معاكي
نتايا بخجل وهيا تنظر الي الارض … وانا كمان
وائل … انتي كمان اي يانتايا
نتايا بخجل … انا كمان بحس ان انا مبسوطة وانا معاك بحس ان مالكة العالم يأدية وبدعي ربي انك تفضل طول العمر معاياا معاك حسيت بالامان حسيت ان ليا قيمة بجد وان في حد بيخاف غليا بالشكل دا
وائل بزهول …. اي دا يانتايا انتي بتتكلمي مصري احسن مني
نتايا بخجل … خليت حور تعلمني عشانك
وائل بخبث … عشاني انا لية
نتاياا. .. احم عشا بحبك
قام وائل من مكانة واحتضنها بحب ايتسم جميع الموجدين في الكافية
نتايا بكسوف …وائل الناس
وائل … ولا يهمني حد تعالي هروح اطلب ايدك من جدى حالا
نتايا بفرحة ….ههههههه مجنون
*********************
إلي هنا ينتهى الفصل الرابع والثلاثون رواية بنات عمى بقلم آية الرحمن