حب بعد خداع
الفصل الرابع عشر
بقلمي دينا محمود
غرام:سليم الناس كلها عارف ان الدكتور سليم خاطب سمر هانم وهي تيجي المستشفي وتفضل تحضنك وانا اقف اتفرج انا اخرج بره وهي تفضل جوه انا حرام اقف معاك في المستشفي معانك من حقي انا يا سليم مش من حق سمر انت جوزي وانا مراتك وانا مسمحش ان حد يشاركني جوزي
سليم:اهدي بس يا غرام اهدي
غرام:لاء مش ههدي انا خلاص هديت كتير قبل كده واستحملت واستحملت لما كتبت كتابك عليا من عشر سنين وسبتني واستحملت اهانات كتير اوي اوى
لكن استحمل واحد تيجي تشركني فيك لا دع ال مش هقدر استحملو ابدا
سليم قرب من غرام وحضنها جامد وغرام حضنتو وفضلت تعيط
سليم: لي مش هتستحملي يا غرام
غرام:من عشر سنين ذيي ذي اي بنت فضلت احلم باليوم الهترجع فيا كنت بكرهك عشان سبتني وكل يوم كرهي ليك بيزيد وكل ماحد يهين كرامتي ويجراحني بالكلام اكرهك اكتر بس من غير ما احس أتجول كل الكره ده لحب مش عارفه امتا ولا ازاي بس انا بحبك ياسليم ايوه بحبك ومش قادره اخبي اكتر من كده ومش قادره اشوف ال اسمها سمر دي معاك انت جوزي انا وانت لزم تختار لما انا يا سمر
سليم بعد عن غرام وبس في عيونه جامد
سليم:ذي ما انا جوزك انتي مراتي وحببتي انا بحبك انتي يا غرام بحبك
غرام حضنت سليم جامد وسليم حضنها بكل قوته
غرام:ارجوك متسبنيش ياسليم انا مصدقت لقيتك د
سليم: عمر مهسيبك يا حياتي انتي جزء مني يا غرام وانا ضيعتو زمان بس عمري مهضيعو دلوقتي ابدا
ساره بعدت عن سليم ومسكت ايدو وخلعت الدبله من ايدو ورمتها من الشباك
سليم بص ل غرام و مقدرش يمسك نفسو من الضحك
غرام:ايدك مش هيبقي فيها غير دبلتي انا وبس اما دبله السلعوه دي مش ليك اصلا
سليم بضحك: بقيتي شرسه اوي يا غرام
غرام:مش بحب حد يقرب من حاجه تخصني
سليم:انا عندي ليكي خبر مش عارف هيبسطك ولا هيزعلك
غرام:ايه في اي
سليم:المؤتمر اتاجل دكتور ياسر بعتلي مسدج قبل ما تنزلي من المستشفي
غرام:طيب متعرفش لي كده
سليم:لاء والله معرفش اي تفصيل بس في خبر تاني
غرام بصت لسليم وضحكت
غرام بضحك :اي موجز الأخبار ال فتح ده خير
سليم:جدي اتصل وقالي انو عامل فرح كبير اوي ليا انا وانتي الخميس الجاي
غرام بصت لسليم بصدمه
غرام:جدي متسارع اوي وبعدين مش لزم اصلا فرح الناس كلها هناك عارفه ان احنا متجوزين
سليم:بس انا عايز الناس كلها تشوفك عروسه يا غرام عشان محدش يتكلم في حقك بعد كده
غرام:خلاص الاانت عايزه يا سليم
سليم:من انهارده اسمها ال احنا عيزينو يا غرام
غرام :ربنا يخليك ليا يااارب
____________
بقلمي دينا محمود
في بيت نعمان القناوي
نعمان:عايز اهل البلد يحضرو الفرح ده يا حسين عليزها ليه ولا الف ليله وليله
حسين:متقلقش يا بواي كل حاجه هتم علي احسن حال هخلي البلد كلياتها تتكلم علي الفرح ده لسنه قدام
نعمان ماشي يا ولدي ربنا يباركلك عايزك بقا تبدالي من انهارده احنا مجدمناش غير كم يوم يا ولدي
حسين:حاضر بس سليم وغرام هيجو امتا
نعمان:المفروض هيجو كمان شوايه
حسين: ماشي هتكل انا علي الله
نعمان:بسلامه يابني بسلامه
نعمان:يا منار ياسميحه
سميحه:ايوه يا عمي خيرفي حاجه حوصلت ولا اي
نعمان:مفيش حاجه متجلجوش انا عايزكو متبطلوش زغاريط عايز حريم البلد كلها تعرف ان فرح غرام وسليم يوم الخميس الجاي
نعمان خلص سميحه بدأت تزغرط كتيررر ومنال من كتر الفرحه زغرتط
نعمان:ايوه كده عايزكو تفضلو تزغرطو اكده علي طول
منال:يا الف نهار ابيض يابا الحج ندر عليا لزفها زفه محدش جبلها اتزفها هخلي حريم البلد كلها يحكو عليها
منال مشت وهي بتزغرط من كتر الفرحه
سميحه: بنت اصول منال دي يا عمي
نعمان:دي بتي المخلفتهاش يا سميحه وانت اوي مع سالم وسالم معرفش يردلها جزء من حبها ليه
سميحه:فعلا يا عمي منال طيبه اوي
_______
بعد وقت وصلت عيله سليم
نعمان:منورين قنا والله اهلا لمرات الغالي اهلا
فريده ببتسامه:اهلا بحضرتك يا عمي والبيت منور بالي فيه
عامر:مش معقول حضرتك جدي نعمان كان نفسي اشوفك اوي اوي يا جدي
نعمان:اهلا بابن الغالي نورت بيتك يابني
عامر:انا اسمي عامر يا جدي
نعمان:واه منا خابر اسمك عامر بس انت ابن الغالي برضك
داليا دخلت وسط الكلام ومثلت الزعل
داليا:الظاهر اني اتنسيت يا جدي واتحطيت علي الرف كمان
نعمان:ده مين ال ينسي آخر العنجود بتاع القناوي ده
داليا جرت حضنت جدها جامد
داليا: اتوحشتك جوي يا جدي الحياه من غيرك مابتمشيش والله
كل الموجودين ضحكو علي طريقه داليا
نعمان بضحك: يا بكاااشه بتاكلي يعيني حلاوه
نعمان:يلا ياولدي عشان نتعشى مع بعض بقالنا زمن مقعدناش مع بعض
كلها قاعدو يتعشو في جو اسري جميل
بعد العشا كل واحد راح ؤضتو عشان يستريح بس نعمان قرر أن غرام هتنام معاه مش مع سليم وسليم كان مضايق جدا انا غرام مش هتبقا معا
سليم:يا جدي فيها اي اما تبقا معايه
نعمان:كلها يومين وبتبقا معاك علي طول بطل صداع بقه
سليم:يا جدي مهي مراتي برضو
نعمان: دلوقتي بقت مراتك ما انت مكنتش عايزها
سليم:غلطه وندمان عليها
غرام بصت لسليم وضحكت جامد وراحت حضنت جدها
غرام:خلاص يا سليم بقا يلا هوينا بقه عايزين ننام انا وجدي حبيبي
سليم:وانا انام لوحدي
غرام:وانا مالي يا خوايه الكلمه اهنه كلمت جدي زينه الرجال وحبيب جلبي كمان
سليم:مدام عوجتيلي لسانك كده يبقي تصبحو علي خير يا جماعه
نعمان:خد الباب في يدك يا سليم عشان عايز اتحدد مع غرام في كلمتين
سليم بص لجدو بغيظ
سليم:اقفل الباب كمان هبعتلكو لمون بالمره
سليم خرج وغرام فضلت تضحك جدا علي منظر سليم
نعمان:بقالي كتير مشوفتش ضحكتك منوره كده يا غرام بس ضحكتك منوره بنور الحب
غرام بصت لجدها بخجل وسكتت
نعمان: بتحبيه يا جدي
غراك:واه يا جدي متخجلنيش اومال
نعمان: يبقا بتحبيه انا عايزكو تثقو ببعض يا بنتي ومتخلوش حد يدخل في حياتكو وتستحملي جوزك علي الحلوه والمره يا بنتي وانا واثق انك قد كل حاجه يا بنتي
غرام:انا بحبك اوي يا جدي ومحبتش حد ذيك انت اغلا حد في الدنيا كلها
نعمان:تعرفي انك اعز احفادي يا غرام كفايه انك بنت سليم بنت ابني الصغير ال ياما دلعتو كان اقرب ولاد ليا وربنا افتكره بدري اوي يا بنتي
غرام:ربنا يرحمه يا جدي
_____________
فريده كانت قاعده في ؤضته وفجاه لقت الباب خبط وانت ب الدخول
منال:ممكن نتكلم شوايه
فريده :منال
منال:ايوه مستغربه لي
فريده:اتفضلي اقعدي
منال:انا عارفه انك مستغربه وجودي هنا بس انا مش بكرهك ذي ما انتي متخيله انا حبيتك عشان سعدتي سالم وجبتيلو الولاد الكان نفسو فيهم واهو ابن سالم خلاص هيتجوز اهو وهيتجوز بنتي الربتها
وانا بقول نبدأ صفحه جديده وننسي كل الفات بينا ونكون اخوات وحبايب
فريده بصت ل منال باستغراب
منال:متستغربيش يا ام سليم احنا كبرنا خلاص ولزم نصفي البينا وبعدين سالم هو ال اخبارك انتي وكان مرتاح معاكي انتي مش انا فخلاص بجه
فريده:سالم قبل ما يموت سبلك الظرف ده معايه واظن ان انتي لزم تاخديه دلوقتي انتي انسانه عظيمه اوي يا منال وولادي ذي ولادك بالظبط مفيش فرق
منال:تسلمي يا حببتي هجوم بجه انام احسن بكره اليوم طويل ازي
فريده :ماشي تصبحي على خير
منال:وانتي من اهل الخير
_________
في مكان آخر
جمال:نعمان عامل فرح كبير ل ابن سالم الا اتجوز علي اختنا وهجرها ومسالش فيها
صابر:عارف يا جمال
جمال:وهتسكت علي كده يا صابر انت لو هتسكت انا لا يمكن اسكت لزم اخد حق كسرت نفس اختي وكسرتنا معاها وابن سليم هو الهيدفع التمن
استوووب
ملحوظه عشان متتلغبطوش
(جمال وصابر دول اخوات منال مرات سالم )
حب بعد خداع