االفصل العشرون
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
______________ بقلمي دودو. محمد
وقفنا الفصل اللي فات عند صدمه زين
خرجت شمس وقمر التي تتمتم ببعض الكلمات تدل على غضبها الشديد
قمر : شوفتي البجاحه حتي يتكلم. ولا كأن في حاجه حصلت
شمس : اهدي لا يطقلك عرق
قمر : اقسم بالله العظيم انتي بارده
شمس : يعني عايزاني اعمل ايه
قمر : كنتي ٠٠٠٠٠٠٠٠ اه اسفه جدا ٠٠٠٠٠٠ مش معقول وائل ثم احتضنته. بسعاده
وائل وهو يحيط خصرها : اهلا اهلا بالازعه
ابتعدت عنه قمر وهي تضربه بحنق
قمر بحنق : انت لسه فاكر
وائل بابتسامه : امال
قمر : المهم انت جيت امته وليه ما عرفتنيش وكنت فين وبتعمل ايه ؟
وائل : اهدي كدا علشان اعرف اجاوب
قمر : سكت
وائل : جيت امته ؟ فا انا جيت امبارح ارتحت وكنت لسه هجيلكوا النهارده اعملها مفاجئه
وزي ما انتي عارفه يعني انا عايش ف اسبانيا من اربع سنين عملت مبلغ كويس وهفتح شركه صغيره كدا علي ادي وديني رجعت اهو. لسه وناوي استقر ها. في اسئله تانيه
قمر : حبيبي يا لولو
وائل : مين لولو
قمر برقه : انت هيكون مين يعني ابن الجيران
وائل بغيظ امسكها من قفاها وهزها : انت يابت مش قلتلك قبل كده الاسم دا تنسيه تمسحيه من حياتك
قمر : لما تبطل تقولي اوزعه هبطل اقولك لووووولووو
شمس بملل : خلصتو ولا لسه
وائل بصدمه : انتي هنا من امته
شمس : من اول الحوار
وائل وهو يسلم عليها : اسف جدا. يا شموسه
في هذ الوقت
كان مالك يقف يشاهد ما يحدث وهو يمسك بأخيه الذي اجتمع غضب الدنيا به
مالك : اهدي يا زين اهدي
زين : اهدي ازاي انت مش شايفه ماسكها ازاي ولا كأنهم اتنين حبيبه وعشاق
مالك : استني بس ٠٠٠٠٠٠٠ هار اسوح. دا دخل علي شمس يا ابن الايه بقا مش مكفيك قمر رايح لشمس كمان
مالك : زين ملهاش لازمه اني افضل ماسكك كدا روح خلص حقك
ما أن تركه مالك حتي توجه إليهم لحق به مالك
وائل : هتأكلوني
قمر : لا وائل : خلاص مش جاي
قمر : انت عارف الحاجه النهارده كانت عامله ورق عنب ومحشي كوسه ( الله محشي كوسه يابت يا ايه ) ومظبطه الدنيا
وائل : لا انا راشق هبات معاكو النهارده دا فيها محشي كوسه
زين بغضب : تبات فين لا مؤاخذه
وائل : افندم مين حضرتك
قمر ببرود : اعرفك يا وائل مستر مالك ومستر زين الحديدي أصحاب شركه الازياء والديكور اللي بشتغل فيها
وائل : اهلا يا فندم ومد يده ليسلم علي زين
سلم عليه زين ولاكنه ضغط علي يده حتي المته يداه
وائل بتوتر : احم قمر مش يله بقا
قمر : يله عن اذنك يا مستر زين
وذهبن
زين : سيبني عليه يا مالك سيبني اموته ابن اللذينه دا
مالك : هو انا ماسكك. ما تروح وانا هشجعك
( في منتصف الجبهه )
في الخارج عند عربيه قمر
وائل : قمر هو في حاجه بينكوا ولا حاجه
شمس : ليه
وائل : اصل الاتنين كانو بيبصولي بطريقه. غريبه وخاصه زين دا كنت حاسس انه عايز يموتني
شمس بسخرية : حاسس مش متاكد
علي العموم مفيش حاجه يله بينا
______ استغفر الله :___________
انتهي هذا اليوم المليئ بالاحداث منها السعيد والحزين
غط.ابطالنا في نومهم منهم من يشعر بالندم والغضب كزين
ومنهم من فرح بعوده صديقه ومشاكساته بحبيبته ك اسر
ومنهم الحزين. كقمر والمتوعد كشمس
والذي يفكر بمجنونته وكيف يصالحها ك مالك
________ دودو محمد
تـــأكــــد
حين تنكســـر…لن يرممك ســوى نفسك…
و حيــن تنهـــزم…لــن ينصرك سوى إرادتك.
..فقدرتك على الوقــوف مــرة أخـــرى…
لا يملكها ســـواك…
فكــن
أقـــوى من الدنيــا و ظروفــهـــا…
ومهما حدث لك لا تبــكي ولكن إبتسم…
و دع الــدنيـا٠٠٠٠٠٠٠ تبــكي من جبــــروت إبتســـامتـــك
وقول سأبقى٠٠٠٠٠٠ أبتسم لأن أبتسامتي هي احتقار لكل من جرحني
و لأني أسأت الإختيار بمن أثق
كان هذا هو مبدأ شمس بالحياه
في بيت صبا كانت الفتيات يجلسن معها دره وشمس وقمر وأخيرا ملاك التي حاولت الاقتراب من قمر أكثر من مرة ولاكن جاءت كل محاولاتها. بالفشل
ظلت شمس وقمر يمرحن مع صبا ودره متجاهلين. وجود ملاك حتي كادت تبكي
دره : امجد وصل يا صبا قومي يلا
صبا بتوتر : هو لازم يعني
قمر بضحك : هو مش انتي العروسه برده
صبا : لا مش موافقه
شمس : احسن دا حتي الواد مز كدا في نفسه خساره فيك انا راحه انخطبله انا
صبا بشراسه وقد نست توترها : نعم ياروح طنط تتخطبي لمين دا انا كنت شربت من دمك قبل دمه
قمر بغمزه : ايوه بقا انتي واقعه اوووي الحب ولع في الدره يا جميل
صبا وقد عادت لتوترها : اسكتي انتي كمان انا في ايه ولا ايه
دره طب يلا بقا شيلي الصينيه وروحي
لم يمهلوها فرصه فقد دفعوها للخارج ولا توجد فرصه للتراجع فقد أصبحت في مرمي بصر امجد
صبا وهي علي وشك البكاء : كدا تعملو فيا كدا والله لوريكوا
ذهبت إليهن ثم قدمت المشروب وجلست بجوار جدتها وتم الاتفاق علي كل شئ والبسوا الدبل
( اي هو دا سلق بيض ولا ايه ملحقناش نقول حاجه )
امجد : بصي يا حاجه انا الحمد لله الحاله الماديه كويسه وشقتي مش ناقصه حاجه وانا وحيد عايش لوحدي يعني كنت عايز الفرح كمان اسبوعين
الجده : بس مش قليلين يا ابني مش هنلحق نجيب حاجه
امجد : مهو انتو مش هتجيبوا حاجه انا عايزها بشنطه هدومها بس
الجده : ايه رايك يابنتي
صبا بخجل : مش عارف. بس بس احم انا ليا شرط لو قبلته انا معنديش مانع لو ما قبلتوش كل شئ قسمه ونصيب
امجد بقلق. : اي هو
صبا : جدتي اكيد مش هسيبها لوحدها هتكون معايا في المكان اللي هكون فيه
امجد بغضب ؛ يا شيخه وقعتي قلبي كنت هموت عموما اصلا من غير ما تتكلمي كنت هعمل دا
الجده. : كتر خيرك يا. ابني
وهنا دخلت دخلت الفتيات الأربع والقوا بالذغاريد
ما أن رأت قمر زين حتى تذكرت تلك المقوله التي قرأتها في احد الكتب
قد تسامح لكنك لا تقبل التعامل مع الشخص مره اخري،تتجاوز لكن لا تتعافي من اثر الموقف،تتناسي لكنك تتجنب الأشياء التي تثير ذاكرتك من جديد،وترضي بوجود اشخاص في حياتك احتراماً للذكريات والتفاصيل التي كانت تجمعكم في الماضي،هناك حواجز عتيقه تُبني بسبب كلمه،موقف،تفاصيل صغيره،حواجز تجعلنا نفكر و نتردد بعد ان كنا نتحدث معهم بتلقائيه و عفويه ،تسلب منا شعور الامان و الطمأنينة و يتوقف عندها العطاء و الموده ،بعض الحواجز تكون اكبر من قدرتنا عن التسامح،التجاوز و التغافل،و الحب
قمر : تجاهليه يا قمر هو مش موجود مش مجود مش هسمحلك.تدمر فرحتي يا زياد أسفه يا ٠٠ يا زين قالت الاخيره بسخرية
زين بهمس لملاك : عملتي ايه
ملاك ببعض الدموع العالقه بمقلتيها. تجاهلتني خالص يا زين ما رديتش عليا ما عرفتش اتكلم معاها
تنهد زين بأسي وقال : ربنا يسهل
تم الاتفاق علي الزفاف بعد اسبوعين بجانب بعض الأحاديث من قبل الشباب والفتيات وزين الذي حاول الحديث مع قمر التي تجاهلته تماما كأنه غير موجود
صابر
صابر : ايه رايك يا دره لو نتجوز معاهم واحنا مش ناقصنا حاجه
قمر : الله زفاف المقدم امجد وزفاف المقدم صابر جميل أوووووووي وافقي يا دره
دره : انت متسربع علي ايه كدا
صبا : وافقي يا دره كان نفسي تتجوزي معايا وافقي
قمر وصبا. وشمس في نفسي واحد : وافقي يا دره
دره : الله طب دا قرار جمهوري بقا
صابر : ايوه والله انتو عسل
دره بتلاعب. : هو ٠٠٠٠٠ انا ٠٠٠ مش ٠٠٠٠٠ يعني انا أوووف
صابر بخوف : مش مواقفه؟؟؟
دره : يعني انا اسفه بس ٠٠٠٠٠٠٠
صابر بجمود : خلاص يا دره. فهمت انتي عايزه تقولي ايه
دره : اسفه بس يعني انا هروح شهر عسل
نظر لها الجميع. دقيقه دقيقتان. لينفجروا بالضحك. باستثناء ذالك الصابر الذي لم يتجاوز صدمته بعد
صابر : يعني ايه
دره : هنروح شهر عسل
صابر : يابنت الجزمه وموقعه قلبي وحرقتي دمي علشان شهر الزفت
( لازم تشوف معزتها يا استاذ صابر وبقرتها كمان )
شمس : طب عن اذنكوا احنا يا جماعه اتأخرنا
صبا : ليه لسه بدري
شمس : معلش يا حبيبتي. تتعوض
مالك : طب اتفضلوا اوصلكم
قمر : مش عايزين نتعبك
مالك : ولا تعب ولا حاجه
شمس : معانا العربيه متشكرين اوووي يابرنس باي
مالك بحرج : باي
خرجت شمس وقمر
قمر : كسفتي الراجل يا زفته
شمس ببرود : يستاهل
قمر : طب شغلي العربيه علي ما رد علي الفون
شمس : اوك
قمر : الو السلام عليكم
٠٠٠٠٠/
قمر : طب والموضوع دا هياخد وقت قد ايه
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠/
قمر : تمام والعائد المادي
٠٠٠٠٠٠٠/
قمر : طب اديني بس اسبوعين وهكون هناك. من فضلك ما تجبيش سيره لحد
٠٠٠٠٠٠/
قمر : تمام
انتهت من مكالمتها وذهبت الي بيتها
_____ استغفر الله_________
نبدا بالواد. اسر الاول ما شوفناهوش من زمان
في.صباح اليوم التالي
ذهبت لميس الي المشفي
وهي تدور بعينيها بحثا عن ذالك الأسر تكاد تجن منه فهو قد قال لها أنه يحب إحداهما وأنها تعمل معه وسوف يعرفها عليها ولكنها الي الان تنتظر ولم يعرفها
كلما وحدته يقف مع دكتوره او ممرضه تذهب إليه بسرعه البرق ولاكن يخيب أملها
أما اسر فهو كان مستمتع الي أقصي درجه بما تفعله معشوقته الصغيره كما أطلق عليها
كان يريد لهفتها في كل مره يقف مع انثي حتي ولو كانت عامله النظافه يجن جنونها
لميس : لو سمحتي الدوكتور اسر موجود
الممرضه بعمليه : ايوه يافندم في حاله ولاده متعسره. وهو موجود دلوقتي والحاله حرجه جدا
لميس بقلق : تمام
واتجهت لغرفه التعقيم وذهبت لغرفه العمليات بعد أن علمت أن الحاله كان قد تم اختطافها والاعتداء عليها بالضرب . وأنها زوجه احد مسئولي الدوله
لميس : اسر عملت ايه
اسر بتوتر : الحاله متعسره جدا في خطر علي حياه الام والطفلين
أشارت للمرضه بإحضار كوب ماء وأعطته لآسر وكشفت علي الحاله
بعد أن كشفت
لميس : احم اسر هو في انفجار في الرحم. ومحتاجة دم كتير والكلي متضرر بشكل كبير
اسر : اسر عارف دا بس الرحم دخل علي الكلي والحبل السري ملفوف علي رقبه طفل اي حركه غلط هيموتو انا بفكر اعمل ايه
لميس : احنا محتاجين نفتح قيصري الرحم لازم يتشال و ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
اسر بفرحه : كان فين الحل دا ادعولنا
لميس : انا هخرج لأهلها
في الخارج
الزوج : هي عامله اي كويسه مش كدا
لميس : اهدي يا فندم حضرتك. المدام حصلها انفجار في الرحم وأخذت تشرح الحاله بحرفيه شديده
واي حركه غلط. خطر علي الام والطفلين احنا بنحاول ننفذهم بس الرحم هيتشال
الزوج ببكاء : اي حاجه بس هي تعيش مش عايز حاجه
لميس : اتفضل حضرتك أمضي علي الإقرار دا
مضي الزوج بسرعه
لميس : دعواتك هي اكتر حاجه محتجاها
ودلفت الي الداخل ثانيه
بعد مرور ثلاث ساعات
خرجت لميس بابتسامه ما أن رأها الزوج حتي هرول إليها
الزوج : هي عامله اي دلوقتي
لميس : اطمن يافندم اتفضل ولادك
الزوج : هي الاول حصلها اي
لميس : حضرتك والله هي بخير هننقلها غرفه الافاقه. دلوقتي وبعدها هتروح اوضه عاديه
الزوج. : الف حمد وشكر لك يا رب
لميس : اتفضل ربنا بعتلك بنوته وولد زي القمر بس اسفه جدا يافندم اضطرينا نشيل الرحم
الزوج : اهم حاجه سلامتها
لميس : عن اذنك اه والمدام لازم تتابع مع دكتور علشان الكلي بتاعها
في هذ الوقت خرج اسر
اسر :. الحمد لله عدت علي خير
الزوج : متشكر جدا. مش عارف اقول لحضرتك ايه
اسر بمرح : علي ايه اسكت دا انا كنت محتاج جوه. وشدت اعصاب نيله بس البت السهنه دي هي اللي حلتها بأفكارها علي الرغم من أنها لسه طالبه انا نفذت وبس
ابتسمت لميس علي كلام اسر
الزوج : متشكر ليكو جدا.
يا دوكتوره لميس في منحه طالعه امريكا. كمان اسبوع انا مسئول عنها لو عايزه. تطلعيها انا معنديش مشكله
لميس : بس
الزوج :: انا متكفل بكل حاجه حتي الاقامه
لميس : هفكر وارد عليك متشكره
الزوج : علي ايه انتي رجعتيلي روحي دا قليل عليكي
استأذن اسر وذهب الي مكتبه وذهبت خلفه لميس
في المكتب كان اسر يغمض عينيه ويرجع برأسه للخلف
لميس : مالك في ايه
فتح اسر عينيه ولم يرد ولاكنه لا باحتضانها
لميس : احم اسر ابعد ما ينفعش كدا
اسر : اسف انتي هتروحي المنحه دي .
لميس : مش عارفه
اسر بابتسامه : روحي هي كلها سنه وانا هستناكي
لميس : يا اسر بس ٠٠٠
اسر : كنت عايزه تعرفي مين هي اللي بحبها صح
اومأت له لميس بنعم. فقال
اسر : انتي انا حبيتك انتي. تسافري وترجعي بالسلامه. هستناك عن اذنك. وذهب وتركها
وكدا يكون فصل النهارده خلص ما تنسوش التصويت والمتابعة
بقلمي دودو محمد
توقعاتكم المكالمه اللي جت لقمر. مضمونها ايه
ومن مين
ويا تري هتعمل ايه