الحلقه ١٥
رواية غمرتي عشق الحلقة 15
اللهم أنت الأول فليس قبلك شيء، وأنت الآخر فليس بعدك شيء، وأنت الظاهر فليس فوقك شيء، وأنت الباطن فليس دونك شيء، اقضِ عنا الدَّين، وأغننا مَن الفقر.
بسم الله نبدأ
جيجي دخلت اوضتها ومصدومه من اللي حصل من كلام قاسم، رمت نفسها على السرير وبتعيط بانهيار
فريده دخلت عليها وقربت منها وقومتها: جيجي حبيبتي، انا مش عايزاكي تزعلي، انا عارفه ان اللي حصل مش سهل، بس انتي اكبر منه بكتير
جيلان بصدمه : اكبر من ايه يا مامي؛!!! ، انا مش قادره أصدق اللي حصل، مش ده قاسم اللي انا اعرفه، قاسم طول عمره جامد ومعدوم المشاعر، هو كان دايما يقولي انا مبعرفش احب، مبعرفش اقول اي كلام رومانسي، مامي انا عايزه افهم ايه اللي بيحصل، هو ممكن قاسم يكون بيحب عش…….، ومكملتش كلامها
فريده قربت منها وطبطبت عليها : جيجي حبيبتي، حتى لو، تأكدي أن عمر حازم ولا هدى هيوافقوا بالمهزله دي، دي خدامه، يعني فتره وهتعدي، اعتبريها نزوه يا جيجي ودورك انتي بقه انك تحاولي تستردي قاسم من تاني، واوعى تفرطي فيه، قاسم ده مكسب كبير ليكي، دي كفايه عيلته واسمها ومركزها
جيجي قامت وقفت واتكلمت بعدم تصديق: مامي انا بحبه بجد، ومش قادره أتصور انه ممكن يكون بيحب الخدامه، دي كارثه يامامي، بقه يسيبني انا، بنت الحسب والنسب، ويجري ورا حتة بت زي دي، ده انا مليون واحد يتمنى يكلمني بس، مليون واحد يتمني اني ابصله حتى، تيجي حتة بت زي دي وتعمل فيا انا كده، (وبغيظ شديد) مامي انا هموووت يا مامي، حاسه ان دماغي هتنفجر، بقه قاسم كان عايزها تردلي القلم مليون،،، (وبصت لفريده وعنيها مليانه دموع)، مامي انا حاسه ان قلبي هيوقف من الصدمه، بجد مش قادره أصدق ان اللي قدامي ده كان قاسم العزيزي
فريده قربت منها وحضنتها جامد : ياحبيبتي خلاص، بكره هيجيلك راكع ويستسمحك كمان، وانتي اللي هتتشرطي عليه، انتي جيجي القناوي، عارفه يعني ايه جيجي القناوي
جيجي بتهكم: هه، خلاص يامامي… جيجي القناوي جت حتة بت خدامه وانتصرت عليها، وخدت منها خطيبها
فريده بنرفزه: تبقى عبيطه لو ادتيها فرصه، انتي كل الظروف في صالحك انتي،، عيلة قاسم كلها معاكي، انتي من مستواه وتنفعي ليه، لكن هي ايه، مفيش ولا منطق و
لا عقل يسمح بكده، اهدي يا جيجي وحاولي تفكري بعقل، وخليكي ورا قاسم لحد ميفوق
جيجي ارتاحت من كلام مامتها نوعا ما، وهزت راسها بالموافقه وابتسمت بوجع وسكتت
فريده خرجت وطمنت محسن علي جيلان.
محسن بنرفزه: انا مش هسكت على المهزله دي ابدا، بقه يسيب بنتي انا، ويجري ورا خدامه، خدامه يافريده
حازم خبط في اللحظه دي
حازم : احم،، يا محسن،
محسن فتح الباب وبضيق: تعالي ياحازم، ادخل،
حازم دخل ومش عارف يقول ايه
محسن بصله بضيق : طبعا انت مكسوف من اللي ابنك عمله، وانا عاذرك بصراحه، لأن دي فضيحه بكل المقاييس، واعمل حسابك يا حازم. أنا مش هسكت عن المهزله دي
حازم بهدوء: اهدي يا محسن، انا عارف ان الموضوع مش سهل، بس انت لازم تفكر معايا، وانا اوعدك أن كل الأمور هتتصلح، بس نصبر عليه شويه، قاسم عنيد لدرجه كبيره، وممكن يجي علينا كلنا لو حس اننا بنفرض عليه حاجه، سيبها لله وان شاء الله هتتحل،
محسن: وانا هصبر يا حازم، وده مش عشانه، ده عشانك انت،، بس صدقني مش هسامحه على اللي عمله في بنتي، وهاخد حقها منه، ومش هسمح انه يجرحها مره تانيه
حازم : اهدي بس يا محسن وكل شيئ هيمشي زي ما احنا عايزين، انا همشي دلوقتي. عشان اشوف هعمل ايه،
محسن: ماشي ياحازم، واتمنى انك تعقل ابنك وترشده للصح
حازم : ان شاء الله يا محسن، ان شاء الله
ومشي وسابه وهو محتار هل يستمر معلق بنته بقاسم ولا ينهي الموضوع من الاول احسن،،،،
——————– بقلم شيمو الخطيب
حازم وصل الفيلا و داخل بكل غل ونرفزه، وكان قاسم بيعترف بحبه لعشق
حازم : قاااااااسم، انت اتجننت ولا ايه
عشق بعدت عن قاسم بخوف ورعب حقيقي، وحسام نفخ بضيق وعرف ان في ثوره هتقوم على قاسم خصوصا انه سكران،
وقاسم مهتمش بكلام والده ووقف جامد مفيش على وشه اي رد فعل واضح، ورنا وهدى دخلوا ومش مصدقين اللي سمعوه
حازم بصوت جهوري: ممكن تفهمني ايه اللي انا سمعته، وايه اللي انت عملته ده، انت واعي للي انت بتقوله
قاسم الرؤيه مشوشه عنده ومش قادر يتوازن لكن حاول يبان كويس: هو ايه اللي انت سمعته يا حازم بيه، لو قصدك على اعترافي لعشق، ف أه، انا بحبها، مقدرش انكر ده، اما بقه لو على اللي حصل في السخنه، فأنت لازم تعاتب جيجي هانم، لأن اللي عملته مكنش ينفع يتعمل
حازم بصدمه من رد فعله البارد وجرأته في اعترافه بحبه لعشق قرب منه واتكلم بغيظ: انت ايه يا اخي، ايه كمية البرود اللي انت فيها دي، انت بتتكلم كأنك بتقنعني ببنت من الاعيان، قااااااسم، فوق، دي حتة خدامه، عارف يعني ايه خدامه
عشق قلبها اتكسر وعنيها دمعت، وبعدت عنهم شويه،
قاسم بصلها واول ما شاف دموعها جري عليها بعدم توازن، وقال: ارفعي راسك ياعشق، اوعي تنزليها في الأرض، واوعى تتكسفي ولا تزعلي، انتي عندي أكبر من أي واحده من اللي حازم بيه بيتكلم عنهم، (وبص لحازم وبصوت عالي،) انا عارف اني لو قولتلك اني بدايق من كلمة خدامه، عارف انك مش هتقول غيرها، لأنك بكل بساطه بتدور على اي حاجه تدايقني وتعملها كأني مش ابنك، لكن انا مش هتفرق معايا عشق ايه، ولا بتشتغل ايه، (وبص لعشق بحب) انا كل اللي يهمني ان هي دي اللي قلبي اختارها، هي دي اللي حسستني بقربها مني بكل معاني السعاده، هي دي اللي بضحك من قلبي وانا معاها. هي دي اللي برتاح في قربها، لكن هي مين او بنت مين، ميهمنيش يا حازم بيه،
حازم بزعيق :انا واثق انك مش وعيك يا قاسم، ومش هتكلم معاك دلوقتي لحد متفوق من اللي انت فيه، وبعد…..
قاسم قاطعه وبصوت عالي: انا فايق جدا، ومش هتكلم معاك في حاجه، لأن كلامك مش هيفدني باي حاجه، ولا هيغير رأيي،،، (وقرب من حازم) حازم بيه، انا بحب عشق ومش هتنازل عنها ، اظن كلامي واضح وبدأ يدوخ ويفقد توازنه تماما،
عشق وحسام حاسين بيه ولسه هيتحركوا ويقربوا منه فقد توازنه ووقع وعشق وحسام لحقوه
هدي جريت عليه : ابنيييي. حبيبي، قااااسم
حازم واقف جامد مكانه ومش قادر يتحرك ومصدوم من اللي بيحصل
رنا جريت : ابيه قاااااااسم، رد عليا يا ابيه،، (وبصت لحسام) اعمل حاجه يا حسام، اتصل بالدكتور اتصرف
حسام سند قاسم علي الكنبه، وبص لعشق
حسام بخنقه من اللي صاحبه وصله: عشق ممكن كوباية ميه بسرعه
عشق بدموع؛ حاضر حاضر. وقامت تجري وجابت الميه وجت
حسام صب الكوبايه كلها على رأس قاسم، وطلب كمان ورش في وشه ميه لحد ما ابتدي يفوق،
قاسم بتوهان : عشق، متسيبنيش، محدش هيقدر يبعدك عني، عشق،،، عشق
كلهم بصوا لبعض، وعشق بتعيط ونظر حازم اتعلق بعشق بغيظ كبير وهي لاحظت ده، وخافت من وجودها في الفيلا، لكن قلبها مش قادر يتخلى عن قاسم
حسام خبط قاسم علي وشه : قاسم فوق ياقاسم، رد عليا ياقاسم، انت كويس
قاسم فتح عنيه : ااااه انا حاسس بدوخه جامده ، انا عايز ارتاح يا حسام، عايز اطلع اوضتي
حسام؛ طب قوم ياقاسم، وانا هطلعك قوم معايا، وفعلا حسام سنده، وهدى ورنا طالعين وراه، وعشق نفسها تطلع، لكن خايفه اي حد يرفض وقررت فعلا انها تطلع
عشق لسه هتطلع وراهم.
حازم بغيظ: استنى انتي عندك انا عايزك،
عشق اترعبت وبصت لحسام اللي ساند قاسم ومتابع حازم وعشق، وحسام هز راسه دليل على أنه هينزلها بسرعه
حسام وصل قاسم للسرير، وعدله، وعايز ينزل لعشق لكن مش عارف يسيب قاسم
حسام : تحب تغير هدومك ياقاسم.
قاسم بتعب:ياريت يا حسام، وعايز اغسل وشي، انا حاسس ان دماغي هتنفجر، ومش مركز خالص
هدى بدموع :بسرعه يا رنا، هاتي لاخوكي تيشيرت وبنطلون من الدولاب، بسرعه
رنا :حاضر يا مامي، حاضر، وجريت تجيب الهدوم
هدى بقلق قربت من قاسم: حبيبي، انت كويس، طمني عليك ياقاسم
قاسم بضيق ولف وشه بعيد:انا كويس الحمد لله، بس محتاج اقعد لوحدي شويه
هدى بوجع: بقه كده ياقاسم، انت عايزني اخرج، طب حتى استنى لما اطمن عليك،
قاسم بجمود: انا كويس الحمد لله اطمني، انا هغير هدومي وانزل اقعد تحت، بس محتاج انفرد بنفسي شويه
هدى بكسرة قلب: ماشي يا قاسم براحتك، انا هدخل اغير هدومي، واستناك تحت،
قاسم هز راسه ليها بالموافقه
رنا جابت الهدوم وقالت : الهدوم اهي يا ابيه، تحب اساعدك في لبسها،
قاسم : لا يا رنا شكرا، حسام معايا وهو اللي هيساعدني،
رنا بصت لحسام بدموع وسابته ومشيت، وحسام اتوجع من نظرتها لانه فهم هي تقصد بيها ايه،
—————- بقلم شيمو الخطيب رواية غمرتي عشق الحلقة 15
عند حازم
حازم في مكتبه باصص بغيظ شديد: ممكن افهم ايه اللي بيحصل بالظبط، ومن امتى وانتو كده، وازاي اصلا تسمحي لنفسك انك تفكري في قاسم العزيزي
عشق بدموع: والله ماعملت حاجه يا حازم بيه، انا غلبانه والله. وعندي استعداد اعمل اي حاجه ترضيك وترضي قاسم بيه،
حازم بزعيق: بقولك ايه يابت انتي، انا مش عايز ادخل في عداء مع ابني، بسببك، واقسم بالله ياعشق لو مبعدتي عن ابني لهمحيكي من على وش الأرض، انتي فاهمه ولا لا. مبقاش الا انتي اللي هجوز ابني ليها. (وقام وقف قصادها) انتي ناسيه نفسك ولا ايه، انتي حتة خدامه. اخرك تخدمي اسيادك وبس، انا مش هتكلم في الموضوع ده تاني ياعشق، بس بحذرك من غضبي، انا غضبي ممكن يمسحك من على الأرض، اظن الرساله وصلت
عشق حاولت تتماسك واستجمعت قوتها وقالت بعند وكبرياء : بص ياحازم بيه، انا مش هبعد عشان حضرتك هددتني او عشان خايفه منك ولا حاجه،،، لا.،،، أنا طول ما معايا ربنا. فأنا أقوى منك الف مره، انا لو هبعد عن قاسم بيه، فده عشان هو يستاهل واحده احسن مني بكتير، قيمة قاسم بيه بنت من بنات العائلات، مش واحده فلاحه. وبالرغم من كده، فأنا بفتخر وبحمد ربنا على ظروفي وعارفه ان ربنا هيعوضني بالاحسن، فوفر تهديدك ياحازم بيه، وشوف انت عايز مني اعمل ايه، وانا هعمله
حازم برغم غيظه منها ومن كلامها وجرأتها لكن مهتمش وقال: بصي يابت انتي، انا هكلم قاسم واقوله اني معنديش مانع يتجوزك، بس مش دلوقتي، نسيب الموضوع لحد منظبط الشركه والشغل مع محسن بيه، وبعدين انتي هتمشي من هنا وبمزاجك، وتختفي تماما عن قاسم، واقسم بالله ياعشق، لو حاولتي انك توصلي ليه، أو تعرفيه حاجه عنك لاكون حارق قلبك على نفسك وسمعتك، واكون فضحك في بلدك واشردك انتي وأهلك كلهم، والناس مبتصدق تفرح في الفضايح، والف مين هيقف معايا ويسوء سمعتك، اظن انتي عارفه زي مين،، ، هه، ، ولا نسيتي، اوعي تفتكري اني معرفش عنك حاجه، انا بمصادري الخاصه جبت تاريخك كله، وعرفت موضوع خالد الرافعي، فبلاش انا يا عشق، والا هتندمي، ابعدي عن سكة قاسم تماما، فاهمه ولا تحبي افهمك بطريقتي
رواية غمرتي عشق الحلقة 15
عشق واقفه مصدومه وقالت بصوت مهموس، ،،، لا، لا،، وعيطت بصوتها كله على حبها اللي بيضيع قبل ميبتدي، وقررت انها تنفذ رغبة حازم، وده لأنها مينفعش تعيش مع ناس بالمستوى ده، ولا تعمل مشاكل بين قاسم وأهله، وقررت انها تضحي بسعادتها عشان تنقذ قاسم وفاديه ونفسها من الفضيحه
حسام نازل ومعاه قاسم، ورنا وهدى كل واحده في اوضتها وبتفكر في المصيبه اللي وقعوا فيها،
قاسم بينادي بصوته كله : عشق،. عشق
عشق مسحت دموعها وحازم قال: اوعي تفكري تحكيله حاجه والا انتي الجانيه على نفسك فاهمه
عشق : حاضر حاضر،، وطلعت بسرعه :
تحت امرك ياقاسم بيه
قاسم بنرفزه: قولت بلاش قاسم زفت دي، قولي قاسم بس، قاسم بس
عشق: حاضر، هقول قاسم بس، انت كنت محتاج حاجه،
قاسم بصوت عالي يسمع كل اللي في الفيلا : من انهارده ياعشق انتي مش هتخدمي حد، ولا هتدخلي المطبخ تاني، انتي هتيجي معايا بلدك ونطلبك من والدتك، وهتجوزك وهتعيشي معايا في اي مكان تشاوري عليه، وتأكدي ان محدش هيقدر يجرحك بكلمه
حازم طلع من مكتبه: وانا موافق ياقاسم، بس بشرط
قاسم وحسام اتصدموا، لكن عشق فاهمه هو هيقول ايه
قاسم بعدم تصديق: موافق!!! ،، وشرط،،!!!! شرط ايه يا بابا اللي انت عايزه؟
حازم بحنيه : بص ياقاسم، انا عارف اننا دايما مختلفين، وتقريبا متفقناش على حاجه قبل كده، لكن انت في الأول والآخر ابني، انا معنديش مانع تتجوز عشق، بس عايزك تصبر كام يوم كده، نظبط الشغل مع محسن بيه، وتستلم الشحنه الجديده، وبعدها اعملك اللي انت عايزه. ولو على عشق، فهتقعد معانا هنا معززه مكرمه، لحد منعلن جوازكو، اظن ده شرط سهل التنفيذ، قولت ايه ياقاسم
قاسم بص باستغراب لحسام، وحسام حاسس ان فيه حاجه مش طبيعيه او حازم بيخطط لحاجه، لكن محاولش يتدخل في الموضوع هما عيله مع بعض، وهو مالوش دعوه بخصوصياتهم
قاسم: انا موافق ياحازم بيه،، بس في خلال اليومين دول مش عايز اي حد يدايق عشق، ولا يعاملها على أنها خدامه، ولا يفكر يجرحها بكلمه،
حازم بخبث: وانا اضمنلك ده ياقاسم إن شاء الله، واول مترجع من اسكندريه، هعلن خطوبتك على عشق
قاسم باستغراب : اسكندريه!!! ، وانا هسافر اسكندريه ليه!!! ،
حازم: عشان انت بنفسك اللي هتستلم الشحنه اللي جايه، وتشيك عليها، وتدخلها المخازن، دي شحنه كبيره، ولازم نستلمها احنا بأدينا
قاسم باستغراب اكتر :بس انا من امتى بستلم شحنات، اغلب الوقت ايمن اللي بيقوم بالمهمه دي،
اشمعني دلوقتي
حازم بنرفزه: قاسم انت بتناقشني كتير ليه، بقولك دي شحنه كبيره ومهمه ولازم تستلمها من مينا اسكندريه، وأيمن طبعا هيكون معاك، ايه الاعتراض اللي عندك في كده
قاسم بنفاذ صبر : خلاص، خلاص، حاضر، ان شاء الله هستلمها انا
حازم : كده تمام قوي، اسيبكوا انا واطلع ارتاح شويه،وطلع وسابهم
عشق قربت من قاسم : قاسم بيه،،،، قصدي قاسم، انا هستأذنك وادخل ارتاح شويه، لاني تعبانه جدا
قاسم بخوف حقيقي: مالك ياعشق، حاسه بايه
عشق بصت لحسام ورجعت بصت لقاسم وكملت بوجع وكسره: لا ابدا. مفيش حاجه متقلقش، انا بس محتاجه انام،
قاسم بصلها بحب باين في عنيه: عشق، هو انا ليه مش حاسس انك فرحانه، مالك ياعشق صارحيني
عشق بعياط: لا طبعا انا فرحانه، بس كنت اتمنالك واحده احسن من….
قاسم قاطعها وقرب منها: لا ياعشق، انتي مفيش حد احسن منك، انتي احسن واحده في الدنيا، انا عارف اني وانا معاكي هبقي اسعد انسان في الدنيا
عشق بعياط: ان شاء الله ياقاسم بيه،
قاسم بصلها بضيق وهي كملت : قصدي ان شاء الله ياقاسم، استأذن انا لاني فعلا تعبانه، وجريت من قدامهم قبل قاسم ما يتكلم
حسام اتأكد من ان حازم هدد عشق انها تبعد عن قاسم، لكن طبعا مكلمش قاسم في حاجه واستأذن منه ومشي، وقرر انه يتكلم معاه في وقت تاني، اما قاسم فطلع اوضته وكل تفكيره في عشقه اللي مش هينتهي
—————– بقلم شيمو الخطيب رواية غمرتي عشق الحلقة 15
تاني يوم عند سحر
خالد مستني سحر تخلص شغل، وفعلا خلصت
خالد: سحوره، تعالي انا عايزك
سحر نفخت (اللهم طولك ياروح) : نعم ياخالد بيه خير، فيه حاجه ولا ايه
خالد بخبث: لا ابدا، بس كنت عايزك تيجي معايا، كنت هديلك حقك ويوميتك انهارده وبكره، انا عرفت ان والدتك تعبانه، وكنتي عايزه تستلفي من ناصر فلوس امبارح
سحر بفرحه: بجد يا خالد بيه، يعني هتديني اليوميه بتاعت بكره كمان
خالد: طبعا، انا عارف ان البلد كلها مبتحبنيش، وعارف انهم بيقولوا عليا مفتري، لكن والله صدقيني يا سحر انا غير كده خالص، وانا هثبتلك كده
سحر بتوتر: انا عارفه، بس هو ممكن تديني الفلوس هنا مش في الفيلا،
خالد بخبث: ايه انتي خايفه مني ولا ايه، ولا لسه موضوع عشق في دماغك، بصي ياسحر، انا هسألك سؤال واكيد اجابته هتطمنك
سحر: اتفضل ياخالد بيه
خالد: انتي عمرك سمعتي عني اني اتهجمت على واحده، ولا غصبتها على حاجه،
سحر: الشهاده لله، محصلش،
خالد: حلو قوي،،، انا عايز اقولك، اني كنت عايز اكسر عشق وخلاص، واكيد مش اي واحده هعمل معاها كده، وبعدين عشق اتبلت عليا، انا قربت منها فعلا وقبل ما المسها كانت ضرباني، وانا نيتي اني كنت اخوفها وبس، مش اتهجم عليها، لكن بنت اللذين علمت عليا، (وصك على سنانه بغيظ)
رواية غمرتي عشق الحلقة 15
سحر بتفهم : خلاص يابيه، اجيلك امتى اخد الفلوس
خالد بحماس: تعالي دلوقتي لو تحبي،
سحر : يبقى احسن دلوقتي عشان الحق اجيب العلاج لأمي
خالد بخبث: تماااام، يلا بينا،، ومشيوا التاني على الفيلا
خالد داخل الفيلا ومعاه سحر وقلبها بيدق بسرعه،
خالد: سعاد، ياسعاد
سعاد جت جري: تحت امرك يا خالد بيه
(وبصت لسحر)، ازيك يابت ياسحر
سحر: تسلمي ياسعاد من كل شر
خالد: بلاش كلام كتير يابت انتي وادخلي اعملي عصير لسحر وهاتيه بسرعه
سعاد بصت لسحر واتوترت وقالت: تحت امرك ياخالد بيه، ودخلت
خالد : ها ياسحر، اقعدي هنا ثواني، هدخل اجيبلك الفلوس وراجع على طول،
سحر: حاضر يا خالد بيه، بس مالوش لازمه العصير، انا هاخد الفلوس وامشي على طول
خالد: ودي تيجي ياسحر، لازم أوجب معاكي، دي اول مره تدخلي الفيلا، انا هجيبلك الفلوس وجاي على طول، اقعدي ارتاحي انتي بس
سحر قعدت بخوف وقلق، ومش مطمنه لخالد ولا للي بيحصل، لكن مجبره تستنى، عشان تاخد فلوس علاج والدتها
سعاد جابت العصير وقدمته لسحر
سعاد بزعل وهمس: انتي جايه ليه ياسحر، قومي امشي…. ولسه مكملتش خالد قاطعها
خالد بصوت عالي : سعاااااااد، انتي واقفه عندك بتعملي ايه
سعاد بلبخه: لا، لا، مفيش انا ماشيه اهو
خالد قرب من سحر وبيبتسم : ايه ياسحر، متشربي العصير
سحر برعشه: جبت الفلوس ولا لسه،
خالد : معايا اهي هعدها على متشربي العصير واظبط الحسابات دي، وبعدين اديكي فلوسك، على طول
سحر قعدت ومسكت العصير،
وخالد بص ليها بخبث متداري وابتسم، وبدأ يعد الفلوس،
بقلم شيمو الخطيب
رواية غمرتي عشق الحلقة 15