رواية ( ومازال قلبي ينزف ) الفصل الرابع عشر بقلمي :- أسماء أبوشادي
____________________________
مش عايزة أخون ولا أتخان
مش عايزة أجرح ولا أتجرح
مش عايزة أظلم ولا أتظلم
مش عايزة أوهم ولا أتوهم
كل اللي عايزاه أعيش في سلام
___________________
سما / يا ساهر أنت خلتني أسيب شغلي وأجي معاك النادي وبتتكلم في كلام أنا مش فاهمه منه حاجة هات أخرك وخلصني
ساهر / بصي يا سما من الاخر كدة أنا عايز أسألك سؤال واحد
أنتي بجد مش عايزة تعرفى إيه السبب اللي نور سابك علشانه
سما / ساهر أنا قفلت الموضوع ده ومش عايزة أتكلم فيه تاني
ساهر / يا بنتي أزاي يعني لازم تعرفي السبب ولا أنتي خايفة لما تعرفي السبب تضعفي ترجعيله
سما / ساهر مسمحلكش وأنا أساسا مش عايزة أعرف السبب لأنه مايهمنيش وبعدين أنا مش هتعب نفسي على حاجة مش فارقة معايا
ساهر / طيب لما هي مش فارقة معاكي ليه مش عايزة تعرفي ‘ أنا اللي أعرفه عنك إنك قوية ومابتستسلميش بسهولة كدة
سما / يعني أنت عايزني أعمل إيه أترجاه وأبوس أيديه علشان يقولي رماني من قلبه ليه وأتخلي عني ليه
ساهر / لأ أنا مقولتش أنك تعملي كدة بس أنا هقولك على خطة تخليه هو اللي ييجي يبوس أيدك علشان تعرفي السبب
سما / وخطة إيه دي إن شاء الله
ساهر / ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سما / أنت مجنون صح هو أنت فاكر إن اللي انت بتقوله دا هيأثر في نور
ساهر / نجرب ونشوف مش هنخسر حاجة
سما / ومين قالك إني هوافق على كدة وبعدين صدقني أنا مابقتش أفرق مع نور اللي عمله معانا ساعة موت بابا كانت شهامة منه وشفقة علينا
ساهر / نجرب مش هنخسر حاجة إلا إذا كنتي أنتي خايفة
سما / أنا مش خايفة وعلشان أثبتلك أنا موافقة
( سما وافقت على خطة ساهر وهي إنهم هيمثلوا على نور أنهم على علاقة ببعض ويحاولوا يضايقوه علشان يستفزوا ويتكلم يقول عن السبب وطبعا ساهر قال لانس على الخطة دي بس طلب منه مايقولش لحد حاجة وبدأت الخطة بأن أنس وساهر يعرفوا الأماكن اللي ساهر بيروحها وبيروحها أمتي وتقريبا عرفوا حاجات كتير لأن ساهر رجل أعمال مشهور وفي ناس كتير تعرف عنه تحركاته )
ساهر / سما نور هيكون موجود في مطعم كبير النهاردة بيتغدا هو و جروب من شركة تانية هناك وأحنا كمان هنتغدا في نفس المطعم
( وفعلا وصلوا المطعم وكان نور قاعد بيتغدا مع الناس اللي هينفذ معاهم صفقة لشركته ودخلت سما وساهر بس نور كان مشغول مع الجروب وماخدش باله منهم خالص لحد ما سما جزبت أنتباهه والجرسون بيحطلهم الغدا وقعت كوباية المياه على الأرض جنبها )
سما بصوت عالي/ إيه دا مش تحاسب يعني لو كانت وقعت على هدومي كان إيه العمل دلوقتي
ساهر / خلاص يا بيبي حصل خير المهم إنها ماجتش عليكي
( ساهر قال كدة وقرب على نور وماسك إيديها وفي اللحظة دي هما فعلا قدروا يلفتوا نظر نور عليهم )
نور أول ماشافهم كدة كأن قلبه بينضرب فيه سكاكين نفسه يقوم يقتل ساهر بس جواه أحساس منعه من إنه يقوم ولبس قناع البرود وكمل شغله ولا كأنه شاف حاجة
ودا ضايق سما وساهر جدا
سما / مش قولتلك أنا مابقتش أعنيله حاجة ولا بقيت أهمه
ساهر / يعني إيه هتستسلمي من أول مرة كدة لأ هو حتى لو مبقاش يهتم هنخليه يهتم
( تاني يوم عدى من غير أي أحداث بس سما من جواها قلبها وجعها أوي وقررت إنها لازم توجع قلب نور زي ما قلبها بيوجعها لازم تحسسه إن زي ماهو نسيها وتخطاها لازم تعرفه إن هي كمان نسيته وأتخطته )
سما في مكتبها مع ساهر / ساهر في مكان كدة في المقطم عايزاك تشوف نور بيروحه ولا لأ
ساهر / أنا كنت لسه هكلمك في الموضوع ده
سما / قصدك إيه
ساهر / قصدي إن نور كل يوم بيروح في مكان في المقطم كدة بيقعد فيه ييجي ساعة وبعدين يمشي
سما بضحكة أستهزاء / وياتري بيروح لوحده ولا بياخد حد معاه
ساهر / لأ بيروح لوحده
سما / طيب عايزاك تعرف هو هيروح النهاردة أمتي وقبل مايروح نكون أنا وأنت هناك
( وفعلا سما وساهر راحوا المكان اللي في المقطم وقعدوا في نفس المكان اللي سما ونور كانوا بيقعدوا فيه قبل ماهو ييجي )
ساهر / سما أنتي كويسة
سما وقد فاقت من شرودها / أه يا ساهر أنا كويسة ماتقلقش بس أنت متأكد إنه جاي دلوقتي
ساهر / أيوة متأكد بس أنتي متأكدة إنك عايزة تعملي كدة أنا حاسس إنه لسه بيحبك بدليل إنه لسه بييجي المكان ده
سما / بيحب هو دا يعرف معنى الحب وبعدين هو أساسا بييجي هنا من قبل ما نعرف بعض بكتير وأنا عايزة أعرفوا إنه زي ماهو تخطاني وخطب واحدة غيري ومسك إيديها كمان أنا حبيت واحد غيره وبعمل معاه نفس اللي هو كان بيعمله وبيقولي كمان نفس الاسم اللي كان بيقوله
( لم تنتهي سما من كلامها حتى شافت عربية نور بتقرب عليهم فأخبرت ساهر )
نور نزل من عربيته و شاف سما وساهر وراح مقرب منهم وقبل ما يوصل سمع ساهر
ساهر / بجد المكان عجبني أوي يا سمايا يا أحلى سما في الدنيا أنتي يا سمايا
( ساهر بيتكلم ونور مقرب وأول ما وصل وسمع كلام ساهر مسكه من هدومه ولف وشه ليه وبعدها مسكه من رقبته ورفعه عن الأرض حتى كاد أن يقتله وساهر مش قادر يشيل إيد نور من على رقبته وسما أتدخلت وأجبرت نور يسيب ساهر )
سما / أنت أتجننت أزاي تعمل كدة مع حبيبي
( لم تكمل كلامها حتى قاطعها نور )
نور / حبيه زي ما أنتي عايزة وروحي معاه أي مكان في الدنيا إلا هنا يا سما
سما / والله أحنا أحرار ونروح مكان ما أحنا عايزين
نور بص على ساهر اللي وقع في الأرض بياخد نفسه وقاله / لو لقيتك في المكان دا تاني أو عرفت إنك نطقت الاسم اللي أنت قولتهولها من شوية هقتلك وساعتها حتى هي مش هتقدر تمنعني عنك فاهم
ساهر بعد ما وقف / لا مش فاهم ودي حبيبتي وأنا أقولها الاسم اللي أنا عايزه
سما / وأنا مش معترضة
نور قرب لسما جامد / وأنا بقى معترض وحزرتكوا
( نور سابهم ومشي روح على البيت بسرعة البرق حتى كاد أن يطير لدرجة إنه كان هيعمل حوادث كتير وأول ما وصل على بيته واللي هو قصر كبير جميل وبرغم إنه في غاية الروعة إلا أنه كئيب )
نور في أوضته بيكسر في كل حاجة وبيصرخ زي المجنون / ليه يا سما ليييييييييه حرام عليكي حرام عليكي ليه عايزة تحطي على جرحي ملح كفاية اللي أنا فيه حرام عليكي كفاية إن بعدك عنى كاسرني
أبو نور دخل لابنه اللي شافه وهو طالع أوضته / نور نور أنت بتعمل إيه مالك يا نور
نور / بموووووت بموت يا بابا مش قادر أعيش خلاص
أبو نور/ كل ده بسبب سما صح ما أنا قولتلك أخطب وعيش حياتك علشان تنساها
نور / لأ يا بابا مافيش واحدة هتاخد مكان سما أبدا ومهما حصل عمري ماهنساها هتفضل في قلبي وعمري ما هسمح لأي بنت خلقها ربنا تاخد مكانها في قلبي
أبو نور / يعني أنت لسه عايزها يا نور لسه بتفكر فيها
نور بدموع غزيرة / ههههههه أفكر فيها بس يا بابا لو سمحت سيبني لوحدي
( في صباح يوم جديد سما وساهر وأنس وتالين نزلوا راحوا الشركة مع بعض وكلهم متجمعين في مكتب أنس )
ساهر / أنا كنت خلاص بودع دا أنا نطقت الشهادتين
تالين / ياالله للدرجة دي
ساهر / بقولك كنت هموت في إيده لولا إن الأخت أتكرمت في أخر لحظة وأتدخلت
سما / وأنا مالي مش دي خطتك من الأول
ساهر / خطتي نتقابل في مكان ماشي منه مطعم بيتغدي فيه ‘ مش نروح عرين الأسد وكمان أناديلك بالاسم اللي هو كان بيناديلك بيه
أنس / ههههه
ساهر / أضحك يا أخوية أضحك ما أنت ماشفتش اللي أنا شفته
سما / أنا أسفة يا ساهر أنا السبب في اللي حصل
أنس بضحك / لا بجد يا سما أنتي كان عقلك فين قبل ما تحبيه قبل كدة
تالين / ليش هو الحب فيه عقل
أنس / لا بجد دا يتخاف منه مش يتحب دا جسمه هضبة دا الواحد وهو بيتكلم معاه بيبصله لفوق وسما مابتحصلش حتى كتفه
( فضلوا قاعدين شوية يضحكوا ويتكلموا وبرغم إن سما كانت قاعدة معاهم إلا أن جواها أحساس بشع مالي قلبها ومش مخليها قادرة تشاركهم لا الضحك ولا حتى الكلام فأستأذنت وراحت مكتبها علشان تشتغل وبينما هي ترسم في تصميم أمامها دخلت لها السكرتيرة )
السكرتيرة مني / بشمهندسة سما في واحد برة عايز يقابل حضرتك
سما / خليه يروح يقابل البشمهندس أنس أنا مش فاضية
السكرتيرة / والله قولتله إن حضرتك مابتقبليش حد بس هو صمم وقالي أقول لحضرتك إنه عايز يقابلك ضروري
سما / طيب ما قالش هو مين
السكرتيرة / قالي إن حضرتك هتعرفيه لما تشوفيه
( أذنت سما السكرتيرة تدخله وما كان هو إلا محمد عز أبو نور وآول ما سما شافته أتصدمت )
سما / حضرتك هنا في مكتبي غريبة
أبو نور / ممكن أتكلم معاكي شوية
سما / أتفضل أقعد حضرتك تشرب إيه
أبو نور / ولا أي حاجة أنا جاي أتكلم معاكي في موضوع مهم
أنتي لسه بتحبي نور
سما بأستهزاء / ههههههههههههه يعني حضرتك جايلي مكتبي ومعطلني عن شغلي علشان تسئلني سؤال تافه زي ده
أبو نور / ردي عليا يا سما لسه بتحبيه
سما / أحبه هههه أحب واحد عيشني سنتين في وهم وأمتلكني وخلاني زي اللعبة في أيده وبعد ما زهق منها سابها وطلعها من حياته ‘. ليه حد قال لحضرتك عليا أني مجنونة
أبو نور / نور طلع من حياتك لكن مطلعكيش من حياته ‘ نور بيحبك يا سما
سما / هههههههه بيحبني بدليل ما أتخلى عني وسابني من غير سبب ولما روحت مكتبه علشان أترجاه مايسبنيش رماني في الشارع من غير ماحتي يقولي إيه السبب
أبو نور وهو وشه في الأرض / أنا السبب أنا اللي طلبت منه يسيبك
سما بعدم تصديق / على أساس أني هصدقك إنك قولتله يسيبني ‘ هو كان المفروض يواجهك يقولك دي حبيبتي أنا مش هبعد عنها أنا وعدتها إني أكون جنبها
أبو نور طلع أوراق إداها لسما / بصي كدة في الأوراق دي يا سما وشوفي التاريخ بتاعها
هتلاقيها بنفس تاريخ اليوم اللي كان مفروض نور يخطبك فيه أنا يومها جالي أزمة قلبية وتعبت ونور نقلني على المستشفى
فلاش بااااااك
نور / بابا أنا عمري مارفضتلك طلب وطول عمري بعمل لحضرتك كل اللي أنت عايزه بس أنا هروح النهاردة بالليل أخطب سما إذا حضرتك جيت معايا ولا لأ
أبو نور بعصبية / لأ يا نور مش هسمحلك إلا البنت دي أختار أي واحدة غيرها
نور بصوت عالي / لا يا بابا مش هختار واحدة غيرها دي اللي أنا أختارتها وهتجوزها حتي لو غصب عنك إنت يا بابا
أبو نور وقد تفاجأ / إنت بتعلي صوتك عليا وبتقولي أنا كدة وأنا اللي ضيعت عمري عليك بعد ما أمك ماتت عيشت عمري كله ليك علشان أعوضك عن حنان أمك
( محمد قال كدة ووقع على الأرض )
نور / بابا بااااباااا
( نور طلب الإسعاف ونقلوا أبوه على المستشفى ودخلوه الرعاية المركزة والدكاترة كانوا معاه جوه وأول ما دكتور خرج )
نور بقلق شديد / طمني يا دكتور بابا ماله
الدكتور / ما أخبيش على حضرتك الحالة حرجة واضح إنه أتعرض لصدمة شديدة
نور / يعني إيه قصدك إيه
الدكتور / يعني حضرتك هو دلوقتي في العناية المشددة لو مر عليه 24 ساعة وأستقرت حالته هيبقى كويس
( نور فضل جنب أبوه لحد تاني يوم الصبح وبعد كدة لاحظ إن هو قافل تليفونه من يوم ما أبوه رفض جوازه من سما فمسك الموبايل فتحه وشاف أد إيه سما حاولت تتصل بيه وشاف الرسالة اللي بتقوله( أخرت ليه يا حبيبي ) فمشي بسرعة وراح قابل سما وقالها إن كل شئ بينهم إنتهى وبعد ماروح سما البيت رجع المستشفى وطلب من الدكاترة يدخل لابوه وأول ما دخل قعد جنبه
نور / بابا قوم يلا خلاص أنا سيبت سما طلعت من حياتها يا بابا
محمد بص بأتجاه أبنه بعد كدة بص في الاتجاه التاني
نور / بابا أرجوك سامحني أوعدك إني مش هدخل حياتها تاني
بااااااااااك
أبو نور / بس يا بنتي هو دا كل اللي حصل وقتها وأنا دلوقتي جاي علشان أصلح غلطتي لأني أتأكدت إن نور مستحيل يقدر يعيش من غيرك
(سما قاعدة ومصدومة من اللي بتسمعه وما بتردش عليه وفجأة الباب خبط ودخل أنس وساهر)
أنس / أحنا أسفين للمقاطعة
أبو نور / لا مافيش مقاطعة ولا حاجة
أنس مد أيده يسلم / طيب حضرتك أنا البشمهندس أنس شريك سما في الشركة
أبو نور سلم عليه / وأنا محمد عز وكنت بتكلم مع البشمهندسة في موضوع شخصي بس خلاص خلصنا
( محمد بص على سما وقالها )
أبو نور / أنا خلصت يا سما وأحب أعرفك إن أنا ونور هنيجي نزوركوا النهاردة في البيت الساعة 9 عن إذنكم
( بعد ما محمد مشي )
أنس وساهر / مين ده يا سما
سما ما رتش عليهم وسرحانة
أنس / سما سما
سما بخضة / ها في إيه
ساهر / هو إيه اللي في إيه مالك يا بنتي
سما / ماليش أنا كويسة بس أنا هقوم أروح علشان أنا مرهقة شوية
أنس / مرهقة وعايزة تروحي غريبة عمرك ماعملتيها
ساهر / سما هو دا محمد عز أبو نور عز ولا دا تشابه في الاسماء
سما بعيون مغيمة وتايهة / هو هو
أنس / وإيه اللي جابه هنا وقالك إيه وهييجي يزورنا باليل ليه
سما قامت وقفت / معرفش أنا عايزة اأروح
( ومشيت سما من غير ما تسمع لحد وراحت جرى على بيتها ودخلت أوضتها وطلبت من أمها تسيبها ترتاح )
محمد عز راح لابنه مكتبه الساعة 5 المغرب وقاله
أبو نور / أنت لسه هنا يا نور
نور / أيوة يا بابا يعني هكون فين
أبو نور / طيب يلا قوم روح وأجهز علشان رايحين مشوار مهم على الساعة 8 ونص
نور / مشوار إيه يا بابا اللي هجهزلوا قبلها. بي 3 ساعات ونص
أبو نور / رايحيين نخطبلك
نور متأفف / أووووف بابا أنت عارف إني مش هخطب حد فياريت تريح نفسك وتريحني أنا مش هتجوز خالص
أبو نور / ولا حتى إذا كانت العروسة سما
نور قام وقف / إيه بابا إنت عارف إنت بتقول إيه
أبو نور / أيوة عارف أنا روحت لسما النهاردة مكتبها وحكيتلها على كل حاجة وأخدت معاد نروح نخطبها الساعة 9
(نور نزلت على خده دموع الفرح جرى حضن أبوه وباس أيده ودماغه وقاله )
نور / ربنا مايحرمنيش منك أبدا
( الساعة قربت على 9 وسما في البيت وقاعدين معاها ساهر وأنس وتالين أما مديحة وسلوي فكانوا في المطبخ )
أنس / ممكن أعرف في إيه والراجل دا قالك إيه مخليكي ساكتة كدة وهو جاي ليه هنا
سما / أنس ماتضغطش عليا وسيبني دلوقتي
( جرس الباب رن وأنس قام فتح وكان نور وأبوه في اللحظة دي ساهر دخل الأوضة اللي قاعد فيها مع أنس علشان نور مايشتبكش معاه وسما دخلت أوضتها أما أنس فدخلهم ورحب بيهم )
أبو نور / مش أنت بردوا شريك سما في الشركة
أنس / أيوة حضرتك بس أنا كمان أعتبر أخو سما الكبير ودي تالين شريكتنا في الشغل وخطبتي
أبو نور / أهلا أتشرفنا أومال فين سما وأمها
سلوى خرجت من المطبخ / إيه دا محمد هو إنت أبو نور
نور / إيه دا هو حضرتك تعرفي بابا
محمد بتصنع المفاجأة / إيه دا سلوى بنت جيراني
( سلموا على بعض وخرجت مديحة كمان سلمت عليهم وبعد السلامات والتحيات )
محمد عز / سلوى أنا يشرفني إني أطلب أيد سما لنور إبني !!!!!
________________________