روايات شيقهرواية و ما زال قلبي ينزف

رواية و ما زال قلبي ينزف الفصل الثاني

( ومازال قلبي ينزف ) الفصل الثاني.بقلم :- أسماء أبو شادي
________________
ربي سعيت إليك فآعني على مصيبتي
الله شكوت إليك فأغثني من دنيتي
شكوت إلي ناسي فزاد همي وكبرت علتي
اتسرقت منى ضحكتي وبانت دمعتي
يا قلبي آلا تتذكر كيف كانت فرحتي
لا يهمني الحزن أريد الآن بسمتي
قد ينهار الجبل وينزل عن قمته ولكني لن اتنازل عن أمنيتي
فالاحلام كالفريسة وأنا لن أترك فريستي
آين كانت الظروف سوف أكمل قصتي
_____________________________
في المطار وسما خلاص هتمشي
سلوى أم سما :- سما حبيبتي خلي بالك من نفسك ولو تعبتي ارجعي على طول ما تفتكريش اننا ممكن نقول عليكي فاشلة لا يا حبيبتي انتي احلي بنوتة في الدنيا وعارفين أنك شاطرة
سما :- حاضر يا ماما بليز مش تقلقي عليا

عادل أبوها :- ارجعي بس عايزك ناجحة قوية محدش يقدر يكسرك عايزك ترجعي اقوى بنت في الدنيا فاهمه
سما :- حاضر يا بابا
سلوى :- تكلميني كل يوم مرتين الصبح وباليل
سما :- طيب قبال الأكل ولا بعده

نسمه صاحبة سما من وهما صغيرين :- لا يا خفيفة قبل ما تخرجي وبعد ما ترجعي

سما :- وانتي مالك انتي يا باردة مش كفاية سيبتك توصليني معاهم
نسمه بدموع :- لا بجد يا سما تكلميني وتطمنيني عليكي وتحكيلي كل حاجة كل يوم
سما :- اووووووووف الطيارة هتفوتني خلاص بقى حفظت امشوا بقى انا عارفة انكوا عايزين تاخروني علشان مسافرش ياللا سلام
الكل :- سلام

وركبت سما الطيارة ودي أول مرة في حياتها تركب طيارة وحاسة أنها خايفة بس احساس الخوف ده ما يجيش أي حاجة جنب ذرة حزن في قلبها
وهي في الطيارة غمضة عنيها وافتكرت هي مسافرة ليه
فلاش بااااااك من سنتين
(نور عز :- حب سما أول حب في حياتها عشق الجنون شاب وسيم من عيلة غنية ومشهورة عنده 27 سنة بيساعد أبوه في إدارة شركاتهم )
نور :- حبيبتي امتى بقى تخلصي الزفتة الجامعة علشان نتجوز وتكوني معايا دايما بجد مش قادر على بعدك عايز كل ما احتاج لحضنك الاقيه
سما :- حبيبي خلاص كلها السنة اللي جاية واتخرج ووقتها هقولك شبيك لبيك حبيبتك بين ايديك
نور :- يااااااه يا سمايا مستني اليوم ده دا أنا هخدك شهر عسل ما اتعملش قبل كدة هخليكي تلفي العالم. كله معايا

سما :- حبيبي أنا أي مكان انت فيه هو بالنسبالي جنة وبعدين انا عمري ما سفرت برة مصر أو ركبت طيارة
نور بفرحه :- بجد يا سمايا عمرك ما ركبتي طيارة قبل كدة
سما :- أيوة يا حبيبي وهي دي حاجة تبسطك
نور :- طبعا علشان تكون أول مرة تركبي طيارة تكون معايا انا
سما :- على فكرة انت طماع يعني انت أول حب وأول حضن وأول ضمه وأول كلمة بحبك وكل ده مش مكفيك
نور :- مافيش حاجة في حبك تكفيني وبعدين انتي نسيتي حاجة
سما :- ايه هى الحاجة اللي نسيتها
نور :- أول بوسة 😉😉😉
سما بزعل :- والله انت رخم وبعدين احنا مش قلنا الموضوع ده مانتكلمش فيه علشان منزعلش مع بعض وإن ده كان تهور منك

نور بآسف :- خلاص يا سمايا حقك عليا بس اوعى تزعلي مني أو تفكري بتعدي عني تاني لحسن اقتلك
سما :- حبيبي انا عمري ما هبعد عنك ابدا ولا لحظة وهفضل دايما الحضن الحنين ليك طول ما انت لسه عايزني في حياتك مش هبعد عنك غير لما انت اللي تطلب مني كدة

نور :- أنا مستحيل اطلب منك تبعدي عني دا انتي حبي وحياتي وامي وصحبتي واختي بتعوضيني عن حاجات كتير نقصاني ومستحيل حد يا خد مكانك في قلبي أو اقول لحد غيرك كلمة حبيبتي

ودام الكلام بينهم والوعود بأنهم مستحيل يبعدوا عن بعض وأنهم هيعيشوا اجمل حياة
بااااااااااك
سما في الطيارة فاقت على صوت وصولها مطار دبي وأول ما خرجت من بوابة المطار

(أنس كان ابن جيرانهم واتربوا مع بعض وهو أكبر منها بي 5 سنين ولما أبوه توفي سافر هو و ولدته دبي علشان يشتغل في شركة كبيرة هناك وهو اللي شجع سما أنها تدخل كلية هندسة وكمان هو اللي شجعها على السفر )

أنس :- سماااااااااااااا حبيبة أنس ساسو أنا اهوه
سما وهي بتجري عليه تحضنه :- أنس وحشتني موت يا احلي أخ في الدنيا

أنس شالها وهي في حضنه ولف بيها :- قلب اخوها يا ناس عاملة ايه واخبارك ايه’ ايه ده انتي تخنتي اوى وبقيتي تقيلة قطعتي نفسي
سما:- لا والله دا أنا صح وبعدين كان حد قالك شيلني حضرتك
أنس :- يا بنتي ماهو لازم دا أساس أي مقابلة بينا
سما :- طيب يلا عايزة اشوف طنط مديحة وحشتني اوى
( وركبت سما العربية مع أنس وراحوا على الشقة اللي عايش فيها أنس وأمه واللي هتعيش فيها معاهم سما وطول ما هما ماشين في الطريق سما مبهورة بالمكان وإحساس جواها ببداية جديدة في مكان جديد بس جواها بتدعي وتقول يارب لو في سعادة جيالي خدها كلها واديها لحبيبي أنا مش عايزة أي حاجة غير أنه يكون أسعد راجل في الكون ) وفي مكان تاني في القاهرة في احدى الشركات الكبار
نور عز :- يعني ايه سافرت وسافرت فين وازاي يا غبي انت ما تعرفنيش حاجة زي دي

ممدوح المشرف على رجال الحرص والأمن :- يا باشا الراجل اللي انا مكلفه يراقب بيتها كان وراهم لحد لما دخلوا المطار بيحسبها بتوصل أبوها وامها أو صاحبتها. معرفش أنها سافرت غير لما خرجوا من غيرها من المطار

نور بعصبية :- وازاي مكنتش تعرف انها هتسافر من الأول ولا سافرت فين
ممدوح :- يا باشا هي مكنتش بتخرج من البيت حضرتك خالص غير قبل ما تسافر بيومين وكانت بتحضر هي وأبوها ورق السفر بس الغبي كان فاكر ان أبوها هو اللي هيسافر
نور بصوت عالي :- أخلص قول سافرت فين
ممدوح :- سافرت دبي حضرتك

نور :- غور من هنا وعايزك تعرفلي سافرت ليه وقاعدة فين وبتعمل ايه وهترجع امتى
ممدوح :- تمام يا باشا

نرجع نروح دبي ___________
وصلت سما مع انس وسلمت على امه مديحة وكانت ست طيبة جدا وفرحانة بيها. ودخلت سما اوضتها اللي جهزوهالها علشان ترتاح على ما مديحة تحضر الغدا
وبعد ساعة خرجت سما من الاوضة
سما :- طنط اساعد حضرتك في ايه
مديحة :- لا يا حبيبتي ارتاحي انتي أنا خلصت وعازاكي تعتبريني هنا زي مامتك وتركزي في شغلك وبس ويلا نادي على انس علشان ناكل
( اتغدوا كلهم والغدا كان لذيذ لأن مديحة كانت عاملة الأكل اللي سما بتحبه و فضلوا يتكلموا ويحكوا عن زكرياتهم وبعد ما خلص الغدا )
أنس :- ارتاحي النهاردة وبكرة هخرجك خروجة إنما ايه اوعى وشك
سما :- بقولك ايه أنا مش عايزة لا خروجة اوعى وشك ولا اوعى أفاك أنا عايزة ابدا شغل من بكرة
أنس :- بكرة كدة على طول انتي داخلة سخنة كدة ليه هو الشغل هيطير
مديحة :- أنس معاه حق يا حبيبتي اتفرجي شوية على البلد وعيشيلك يومين قبل مسوؤلية الشغل
سما :- يا طنط البلد مش هتطير وبعدين انا مش جاية اتفرج عليها أنا جاية اشتغل فيها وياريت لو أمكن يا أنس ابدأ من بكرة

أنس :- خلاص براحتك الله يرحم أيام ماكنتي بتبوسي ايدي علشان أخرجك الشارع بس بكرة تندمي

سما :- لأ بكرة مش فاضية لاندم عندي مقابلة. شغل في شركة فخيمة
أنس :- فيخمة ههههههههههههه بيئة من يومك
( قضوا اليوم مع بعض بيفضوا الشنط بتعتها ويهزروا ويضحكوا وبعد العشا دخلت تاني سما اوضتها علشا لأنها هتصحي بدري تروح الشركة مع أنس )
سما وهي نايمة على السرير :- ومين ينام اليل غير مرتاح البال وإن نام العقل أزاي ينام القلب وهو بينزف اللام وجراح وبيبكي على الحبيب اللي راح وبيصرخ ويقول مليون آاااااااااااااااااااااااااه
في مصر ___________
ممدوح :- أيوة يا باشا أنا بكلم حضرتك علشان ابلغك ان البشمهندسة سما. سفرت دبي علشان هتشتغل هناك. وقال ممدوح ل نور على كل تفاصيل سفر سما وقفل معاه ونور اتفاجأ من حكاية سفر سما

نور وهو حاسس بالدهشة :- …………………

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
نبضات قلب الأسد الفتاة والشخابيط